Turun Vasemmisto: Sairaat pakotetaan säästötalkoisiin

Torstai 17.12.2015 klo 8.08

Kannanotto 17.12.2015

Turun Vasemmisto ei hyväksy sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä korottaa sosiaali- ja terveyspuolen asiakasmaksuja 14 prosentilla. Tiistaina nuijittu päätös tulee voimaan vuoden 2016 alussa, jonka jälkeen esimerkiksi lääkärillä käynti kallistuu. Vasemmiston sote-lautakunnan jäsenet, kaupunginvaltuutetut Mirka Muukkonen ja Alpo Lähteenmäki, olivat ainoat korotuspäätöstä vastustaneet.

Maan hallitus kurittaa sairaita myös toisella rintamalla. Eduskunta hyväksyi tiistaina lain, jonka myötä lääkkeiden hinnat nousevat. Vesurilta eivät säästyneet edes välittömästi elämää ylläpitävät lääkkeet, kuten diabetespotilaiden tarvitsema insuliini.

Turun Vasemmisto vaatii, että tehtyjen päätösten vaikutukset ihmisiin arvioidaan kokonaisuudessaan. Päätösten seurauksia tulisi selvittää jo ennen päätöksentekoa.

Vasemmiston mielestä ei ole sairaimpien tehtävä maksaa hallituksen leikkauksia. Sosiaali- ja terveyspuolen asiointimaksujen korotukset sekä lääkkeiden hintojen nousu muodostavat hengenvaarallisen cocktailin, joka synnyttää inhimillisen hädän ohella lisäkustannuksia yhteiskunnalle.

- Monella pienituloisella maksut osuvat niin pahasti, että terveys on todella vaarassa. Pidemmän päälle tämä tulee myös yhteiskunnalle kalliimmaksi, kun lääkärille mennään vasta pakon edessä, sairauden edettyä pitkälle, ja lääkkeet ostetaan, jos rahat sattuvat riittämään, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen, kaupunginvaltuutettu Alpo Lähteenmäki sanoo.

Niin sanottu sote-palveluiden nollamaksuluokka säilyy Turussa edelleen, mikä on pitkälti Vasemmiston sinnikkään työn tulosta.

- Nollamaksuluokan poistamista on esitetty Turussa toistuvasti, mutta olemme aina onnistuneet säilyttämään terveyskeskuskäynnit ilmaisina niille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Tässä tilanteessa ei kuitenkaan olisi syytä korottaa kenenkään maksuja, linjaa sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen, kaupunginvaltuutettu Mirka Muukkonen.

- Hallituspuolueiden edustajat eivät ymmärrä, kuinka tiukoilla monen säännöllisesti hoitoa ja lääkkeitä tarvitsevan talous on. Uudet maksut osuvat pahiten heihin, vaikka monella on jo ennestäänkin rahat vähissä. On huolestuttavaa, kun hallitus tehtailee pienituloisten asemaa entisestään heikentäviä päätöksiä kuin liukuhihnalta. Tahti on niin kova, että päätösten kokonaisvaikutuksien arvioiminen on mahdotonta, Turun Vasemmiston puheenjohtaja Anna Mäkipää suomii.

Turun Vasemmisto kehottaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriä huomioimaan edellä mainitut ongelmat tammikuussa, kun V-S sairaanhoitopiiri päättää maksujensa tasosta.

Anna Mäkipää

Turun Vasemmiston puheenjohtaja