Vanhukset ja mielenterveyspotilaat yhteiskunnan alimpaa kastia

Sunnuntai 28.2.2016 klo 19.06

Vanhukset ja mielenterveyspotilaat ovat sosiaali- ja terveydenhuollon niin kuin koko yhteiskunnankin arvojärjestyksessä absoluuttista alempaa kastia. Tämä kastiasema heijastuu selkeästi näiden ”kustannusrasitteena” olevien ihmisten kohteluun erilaisissa tilanteissa. Elämän kurjistaminen kyseisten ihmisryhmien kohdalla ja oikeistolainen politiikka kulkevat tiiviisti tasatahtia.

Vasemmistoliitto ei tällaista kastijakoa yhteiskuntaan ole koskaan halunnut. Vaan on poliittisista puolueista johdonmukaisimmin ajanut kaikkien heikommassa asemassa olevien asiaa. Turun vanhuspsykiatrian os. G1 osalta tällainen vaikuttamisen mahdollisuus estettiin kun kokoomuksen mandaatilla toimiva toimialajohtaja törkeästi pimitti ja salaili ongelmia eikä tuonut niitä vuosikausiin sosiaali- ja terveyslautakunnan eikä liioin valvontaviranomaisten tietoisuuteen.

Tässä monisäikeisessä asiassa täytyy kiinnittää huomio moneen osatekijään. Heti alkuun oli hoitajat tulilinjalla. Asia ei ole kuitenkaan ”syyllisyyden” suhteen niin yksiselitteinen. On selvää että vastuullista hoitotyötä tekevä on aina itse viimekädessä vastuussa omasta tekemisestään. On kuitenkin tarpeellista ottaa huomioon se, että työpaikkaan kuuluu työntekijöiden lisäksi aina oleellisena osana myös esimiestoiminta.

G1-osastolla vuosien myötä tapahtuneiden asioiden valossa siellä ei ole ollut olemassa työnjohdollista esimiestoimintaa missään muodossa. Tämän seurauksena järjestys osastolla ja työn tekemisen kulttuuri on kehittynyt työntekijöiden omasta toimesta ja ehdoilla. Tällainen kehitys on äärimmäisen vaarallista silloin kun työskennellään puolustuskyvyttömien ja työntekijöiden tekemisen varassa olevien ihmisten parissa.

Hyvän hoitotyön toteutumisen edellytys on hoitajien hyvä ammatillinen osaaminen sekä soveltuvuus vaativaankin hoitotyöhön. Työnantajan tulee tätä jatkuvasti seurata ja ryhtyä tarvittaessa viipymättä asianmukaisiin toimiin. Lähiesimiehen tehtävä on työnjohdollisten tehtävien lisäksi pitää työnantaja tietoisena työpaikalla ja hoitotyössä vallitsevasta tilanteesta.

Kuinka kaukana Turun terveydenhuollossa ollaan edellä esitetyistä hyvistä asioista ja tavoitteista? Sen kertoo karulla tavalla julkisuuteen tulleet tiedot Turun vanhuspsykiatrian tapahtumista.

Jatkuva terveydenhuollon resurssien karsiminen on pakottanut hoitajamitoitukset äärimmäiseen minimiin. Sen seurauksena hoitohenkilöiden voimat loppuvat. Ihmisarvoisen hoidon ja hyvän potilasturvallisuuden toteutumisen esteenä Turussa on ihmisten hädästä ja kärsimyksestä piittaamaton poliittinen oikeisto.

Tässä Turun vanhuspsykiatrian asiassa kaikkien virkasuhteensa kautta mukana olleiden henkilöiden rooli ja tekemiset on selvitettävä perusteellisesti. Tulevaisuuden kannalta on tärkeää tehdä tutkinnassa saatujen tietojen perusteella tarvittavat korjaavat toimet sekä uudistukset.

Alpo Lähteenmäki (vas.)

kaupunginvaltuutettu