Turun Vasemmisto: Täysi tuki raideammattilaisille!

Torstai 31.3.2016 klo 22.09

Kannanotto 31.3.2016

Valtion rautatieyhtiö VR ilmoitti keskiviikkona 30.3. irtisanovansa yli 200 ihmistä ja lakkauttavansa kokonaisia toimipisteitä ympäri maata. Raideammattilaisten osastot ilmoittivat ulosmarssista vastalauseena VR:n ilmoittamille irtisanomisille.

”On kohtuutonta, että yhtiö jakaa vuoden 2015 osinkoja hulppeat 100 miljoonaa samaan aikaan, kun pistää työntekijöitään kilometritehtaalle. Yhtiön johtamiseen on saatava tolkku”, penää Turun Vasemmiston puheenjohtaja Anna Mäkipää. VR:n omistajaohjauksen on varmistettava, että päätökset tehdään huolellisesti ja niiden seuraukset ennakoidaan.

Turun Vasemmisto vaatii, että VR ei saa maksattaa hätiköityjä päätöksiä työntekijöidensä irtisanomisilla eikä matkustajien palveluita heikentämällä. ”Valtion pitäisi olla esimerkillinen työnantaja. On äärimmäisen kyseenalaista omistajaohjauspolitiikkaa valtiolta, että työttömyyttä kasvatetaan valtavia osinkoja jakamalla ja lippujen hintoja pienentämällä”, tyrmää Mäkipää. Irtisanomisten ja lyhytnäköisen venkoilun sijaan on panostettava ympäristöystävällisen ja taloudellisesti kestävän raideliikenteen kehittämiseen niin, että joukkoliikenteestä tulee todellinen vaihtoehto yksityisautoilulle.

Turun Vasemmisto tyrmää useita aloja koskevat väenvähentämiset, kun samaan aikaan sikariporras nauttii railakkaista osinko-orgioista. Täysin oikeutettuja työtaisteluja on luvassa väistämättä, jos oikeudentajuun istumaton osinkojuhlien ja irtisanomisten ristiriita jatkuu.

Anna Mäkipää
Turun Vasemmiston pj.