Sote-uudistus tehtävä ihmisten, ei yritysten hyvinvointi edellä!

Torstai 2.6.2016 klo 23.30

Tiistaina 31.5. julkistetussa selvitysmies Mats Brommelsin raportissa esitetään Suomeen samanlaista valinnanvapausmallia kuin Ruotsin sosiaali- ja terveyspalveluissa on käytössä.

Turun Vasemmisto vaatii, että valinnanvapaus- ja yhtiöittämiskiihkoilun sijaan tulisi keskittyä sote-uudistuksen alkuperäiseen tavoitteeseen eli hoidon parantamiseen ja hoitoketjujen sujuvoittamiseen.

Esitetty valinnanvapaus tarkoittaisi sitä, että potilas voi valita hoidon tarjoajaksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin toimijan ja raha seuraisi potilasta. Esimerkiksi Ruotsissa valinnanvapauden myötä on käynyt niin, että hoito saavuttaa ne, jotka jo valmiiksi voivat hyvin, tulevat hyvin toimeen ja pystyvät hakeutumaan hoidon piiriin. Syrjään ovat jääneet pienituloiset ja sairaat. Hyvätuloisille on annettu vapaus, mutta muiden terveyspalveluita tarvitsevien teille on pystytetty muureja.

Sosiaali- ja terveyspalvelut määrittyvätkin siis kysynnän, eivätkä todellisen tarpeen mukaan.

”Nyt esitetty valinnanvapaus mahdollistaa voitontavoittelun ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella. Liikeyritykset hyötyvät, mitä enemmän niiden palveluita käyttää, kun taas julkisella puolella on tavoitteena suunnata rahat niin, että hoitoa saavat eniten sitä tarvitsevat ja mieluiten ajoissa”, summaa Turun Vasemmiston puheenjohtaja Anna Mäkipää

”Hallituksen tulisi palata uudistuksen alkuperäisiin tavoitteisiin eli sosiaali- ja terveyspalveluiden parantamiseen. Kyseessä on Suomessa ennennäkemätön ja perustavaa laatua oleva yhteiskunnallinen muutos, kun ihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista tehdään kauppatavaraa”, Mäkipää muistuttaa.

Uudistuksen eri vaiheissa tulisi arvioida, onko uudistuksella todellakin saavutettu aiotut tavoitteet palveluiden laadun ja integraation osalta.

Anna Mäkipää
Turun Vasemmiston pj.