Kuntatyöntekijöiden lomarahaleikkaukset kompensoitava

Torstai 22.6.2017 klo 16.02

Turun Vasemmistoliitto vaatii Turun kaupunkia kompensoimaan työntekijöilleen lomarahaleikkauksia 300 euron lisäpalkkiolla per palvelussuhde. Ruskon kunta on jo näyttänyt esimerkkiä leikkausten kompensoinnissa. Turun on korvattava lomarahaleikkaukset, jotta kaupungin talous ei romahtaisi: leikkaukset tarkoittavat työntekijälle satojen eurojen menetystä, ja ne vähentävät dramaattisesti kansalaisten ostovoimaa ja aiheuttavat lisää työttömyyttä ja tyhjiä liikehuoneistoja.

Julkisen sektorin lomarahaleikkaukset kurittavat julkisen sektorin työntekijöitä ja heidän perheitään. Koko julkisen sektorin työntekijöistä lähes kolme neljäsosaa ja kunta-alalla 80 prosenttia työntekijöistä on naisia. Lomarahoista leikataan 30 prosenttia, mikä tulee kilpailukykysopimuksen työajanpidennysten päälle.

”Miesvaltainen hallitus masinoi leikkauspolitiikkansa jatkoksi naisvaltaisille aloille palkanalennuksen. Tämä törkeä ryöstö on korvattava”, sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Vastuu lomarahaleikkauksista kuuluu maan hallituksen ohella myös kilpailukykysopimuksen neuvotelleille ammattiliitoille. Heillä on syksyn neuvotteluissa näytön paikka.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmiston pj.

Nedskärningar av semesterpenningen måste kompenseras

Vänsterförbundet i Åbo kräver att Åbo stad kompenserar förlusten av semesterpenningen till sina anställda med en extra belöning på 300 euro per anställd. Rusko kommun har redan visat exempel med att kompensera dessa nedskärningar. Åbo stad måste kompensera förlusten av semesterpenningen för annars lider stadens ekonomi: nedskärningen av semesterpenningen betyder flera hundra euros förlust för varje anställd, och det minskar dramatiskt arbetarnas köpkraft och orsakar arbetslöshet och tomma kontor.

Offentliganställda och deras familjer mobbas med lönesänkningar enligt konkurrenskraftsavtalet. I den offentliga sektorn är nästan tre fjärdedelar kvinnor, och 80 procent av kommunanställda är kvinnor. Man kommer att skära ned semesterpenningen i den offentliga sektorn med 30 procent, som kommer ovanpå tidigare förlängningar av arbetstiden.

”Den mansdominerade regeringen fortsätter sin nedskärningspolitik genom att sänka löner i kvinnodominerade branscher. Detta är ett grovt rån som måste kompenseras”, säger ordföranden för Vänsterförbundet i Åbo, Jaakko Lindfors.

Delansvaret av dessa nedskärningar hör till de fackförbund som har förhandlat konkurrenskraftsavtalet. På hösten måste de visa var skåpet ska stå.