Vanhuspalvelujen jonot purettava omilla investoinneilla!

Torstai 31.8.2017 klo 19.13

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että Turku lisää kaupungin omia tehostetun palveluasumisen paikkoja.

"Krooninen pula tehostetun palveluasumisen paikoista on Turun kaupungilta huonoa palvelua. Pitkä jono on purettava pysyvästi kunnan omilla rakennusinvestoinneilla, ja jonottavat kuntalaiset on päästettävä asianmukaiseen hoitoon. Samalla palvelujen ulkoistamista on kitkettävä ja tulevaisuuden palvelutarpeen kasvuun varauduttava", sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Vuosi 2016 oli Turulta erityisen epäonnistunut. Tehostetun palveluasumisen paikkojen pula kärjistyi, jono revähti nopeasti reilusti yli sataan henkilöön ja jonotusaika venyi yli kymmenellä prosentilla jonottajista yli kolmen kuukauden hoitotakuun. Palvelulupaus petettiin, mikä on turkulaisten vanhusten epäinhimillistä kohtelua.

Kaikkiaan pitkäaikaishoidon jonot ovat Turussa viime vuosina betonoitu korkealle tasolle: jonottajien määrä on jo vuosien ajan ollut vähintään kymmeniä henkilöitä. Tällä hetkellä jonossa on 53 vanhusta, joista suurin osa odottaa pääsyä tehostettuun palveluasumiseen. Myös pitkäaikaissairaanhoitoon ja muistisairaiden hoitoon on jonoa.

Kaupungin omien paikkojen riittämättömyys on Turussa johtanut mittaviin palvelujen ulkoistamisiin. Tehostetusta palveluasumisesta ulkoistettua toimintaa on tällä hetkellä 57 %. Kunnan peruspalveluiden ulkoistaminen kovalla kädellä lisää riskiä hintatason nousuun ja verotulojen karkaamiseen kotimaan verokirstusta. Tämä epäkohta on korjattava Turun kaupungin omilla investoinneilla.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmiston pj.