Mielenterveyspalvelujen vaarallinen resurssipula on korjattava!

Torstai 14.9.2017 klo 21.07

Turun Vasemmistoliitto vaatii Turun kaupunkia ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriä palkkaamaan lisää hoitajia ja lääkäreitä sekä lisäämään tiloja akuutista resurssipulasta kärsiviin mielenterveyspalveluihin. Erityisesti lisäresursseja tarvitaan perustason mielenterveyspalveluihin, joihin Turussa kohdennetaan tällä hetkellä miljoonia euroja muita suuria kaupunkeja vähemmän.

Turussa psykiatriseen hoitoon saapuvien lähetteiden määrä on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana lähes 50 prosenttia. Silti psykiatrian toimialueelta odotetaan nyt kustannusten pienentämistä.

Perustason mielenterveyspalvelujen puute on kiehunut yli niin, että osa taakasta on vyörynyt raskaampaan ja kalliimpaan erikoissairaanhoitoon. Tästä huolimatta jonot mielenterveyspalveluihin jatkavat kasvuaan: kesäkuussa keskimääräinen jonotusaika Turun aikuispsykiatriaan oli jo 3,5 kuukautta.

"Mielenterveyspalvelujen resurssipula on Turussa kriisiytynyt. Potilaiden hoito kärsii, kun heitä joudutaan osoittamaan ylipaikoille ja hoitoajat pitenevät. Henkilöstöltä tulee jatkuvasti viestiä riittämättömyyden tunteesta", sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja