Vasemmistoliiton valtuustoryhmä: Turun talous kohentunut - leikkaukset voidaan estää ja eriarvoistuminen torjua

Maanantai 6.11.2017 klo 10.39

KANNANOTTO
Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä
3.11.2017

Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä vaatii Turun ensi vuoden talousarvioon leikkaukset estäviä määrärahoja sekä konkreettisia toimia sosiaalisen ja alueellisen eriytymisen korjaamiseksi. Sosiaalisen ja alueellisen eriarvoistumisen torjuminen ja sosiaalisesti kestävä, kaupunkilaisten sosiaalista tasa-arvoa korostava kaupunkikehitys, tulisi Vasemmistoliiton mukaan asettaa myös strategiseksi tavoitteeksi, jota edistettäisiin ohjelmallisesti koko taloussuunnittelukaudella.

Niin sanotun positiivisen rakennemuutoksen myönteiset vaikutukset uhkaavat jäädä Turun alueella vain harvojen hyödyksi. Talouskasvua tulee aktiivisilla julkisen vallan toimilla jakaa tasaisemmin ja suunnata se sosiaalisen ja alueellisen eriarvoistumisen korjaamiseen. Välineitä ovat asiakasmaksujen kohtuullistaminen ja maksuvapautukset, kattavista kunnallisista lähipalveluista huolehtiminen, julkisen vuokratason pitäminen edullisena, työllistämistoimet ja hyvä henkilöstöpolitiikka.

Yksityistämisen lopettaminen tuo säästöä

Vasemmistoliitto ajaa puolueiden välisissä neuvotteluissa erityisesti koulutuksen tasa-arvoa vahvistavia toimia ja sivistystoimialaa uhkaavien leikkausten estämistä. Varhaiskasvatuksen yksityistäminen pitää pysäyttää, sillä se aiheuttaa kasvatus- ja opetuslautakunnan selvitysten mukaan kaupungille lisäkuluja ja lisää myös perheiden ja lasten eriarvoisuutta. Vasemmistoliitto vaati lisärahaa kunnalliseen varhaiskasvatukseen ja uusien päiväkotien rakentamisen kiirehtimistä. Yksityistämisen lopettaminen säästäisi kaupungin varoja.

Päivähoidon palvelusetelin arvon korotuksista pitää pidättäytyä. Yksityisten palvelusetelipäiväkotien asiakasmaksuille voidaan lain mukaan asettaa yläraja. Nyt näin ei ole Turussa tehty ja asiakasmaksut kasvavat. Katto tulisi Vasemmistoliiton mielestä asettaa viimeistään nyt.

Talouskasvusta huolimatta pitkäaikaistyöttömien määrä pysyy korkeana. Lisärahoitusta tulisikin suunnata työsuhteisiin työllistämiseen etenkin kaupungin palvelukseen ja järjestöihin. Samalla säästetään työmarkkinatuen kuntaosuuden menoissa.

Vanhustenhuollon kotihoitoon ja tehostettuun palveluasumiseen Vasemmistoliitto vaatii lisäpanostuksia. Myös mielenterveys- ja päihdepalvelut kaipaavat lisäresursseja. Terveyskeskusmaksujen poistaminen kokonaan on puolueen valtakunnallinen tavoite. Maksuttomuus lisäisi tasa-arvoa vähentämällä terveyseroja. Myös erikoissairaanhoidon kuluista saataisiin säästöä kaikilla edellä mainituilla toimilla.

Turku on tehnyt vuodesta alkaen 2009 ylijäämäisiä tilinpäätöksiä. Kuluvan vuoden verotulot näyttävät toteutuvan noin 24 miljoonaa ennustettua suurempana ja tilinpäätös on nousemassa reilusti talousarviota paremmaksi. On selvää, että vuoden 2018 budjetissa rahaa riittäisi paljon kaupunginjohtajan esittämää enemmän kaupunkilaisille tärkeisiin palveluihin. Verotulot on jälleen kerran arvioitu alakanttiin ja osittain siksi talousarvioesitys saadaan näyttämään alijäämäiseltä.

Leikkaukset voitaisiin siis varsin hyvin estää ja lisäksi edistää sosiaalisesti tasa-arvoisempaa kehitystä kaupungin eri asuinalueilla. Vasemmistoliiton ryhmä päättää tarkemmista tavoitteistaan ja tarvittavista määrärahoista sunnuntaina.

Johannes Yrttiaho
Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä