Turun visioiden tehtailu torppaa demokratian ja lähiöt

Torstai 22.2.2018 klo 20.45

Turun Vasemmistoliitto vaatii Turun kaupungilta keskustaan painottuvan visiotehtailun sijaan keskustan osayleiskaavan laatimista ja parempia palveluja lähiöihin.

Turun kaupunki tuottaa toinen toistaan epämääräisempiä keskusteluasiakirjoja liittyen keskustavisioon, tiedepuistoon ja Aurajoen rantoihin. Tämän varjolla kaupungin päätöksenteossa perustellaan yhä uudelleen keskustan uusia hankkeita keskustavision tavoitteiden toimeenpanolla, vaikka keskustavisio ei ole ollut minkään päättävän elimen käsittelyssä.

Visioiden epätarkalla ideoinnilla ei voida korvata keskustan osayleiskaavan tarvetta. Osayleiskaavassa keskustan toiminnot ja yhdyskuntarakenne suunnitellaan kokonaisuutena niin, että samalla vaalitaan rakennettua ympäristöä, maisemaa, luontoarvoja ja virkistykseen soveltuvia alueita.

Turun kaupunginvaltuuston on yksimielisesti päättänyt Turun keskustan osayleiskaavan laatimisesta 5.5.1997. Turun kaupunginhallitus ei ole kuitenkaan tähän päivään mennessä huolehtinut päätöksen täytäntöönpanosta.

Keskustaan painottuvassa visiotehtailussa vauhditetaan Turun alueiden eriytymistä. Keskustavision mukaan Turun tulisi antaa "keskustan kaavoitus- ja rakentamishankkeille etuoikeus kunnallisessa päätöksenteossa ja kaupungin investoinneissa". Vaikka valtuustolle annetussa kaupunkistrategian seurannassa todetaan, että Turun alueiden kielteinen eriytyminen jatkuu, ei ongelmalle esitetä ratkaisua.

"Keskustahypetys ja epämääräinen visiotehtailu torppaavat demokraattisen valmistelun ja lähiöt. Turun keskustalle luvataan investointeja, kehittämistä ja elinvoimaa, kun taas lähiöille annetaan kylmä suihku. Nimenomaan lähiöihin tarvitaan Turussa nyt investointeja ja parempia palveluita, ettei eriytyminen räjähdä käsiin", sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmiston pj.