Terveyskeskusmaksuista luovuttava Turun budjettineuvotteluissa

Perjantai 13.4.2018 klo 10.23

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että terveyskeskusmaksuista on luovuttava. Turun terveyspalvelujen asiakasmaksut ovat monelle kuntalaiselle este saada tarvitsemaansa hoitoa. Esimerkiksi sairastuneelle yksinhuoltajalle terveyskeskusmaksusta tulee usein ylitsepääsemätön kynnys, jolloin tarpeellinen hoito jää saamatta.

Turussa terveydenhuoltomaksujen poisto maksaisi kaupungille noin 1,7 miljoonaa euroa, kun otetaan huomioon asiakasmaksujen keräämisen tuottamat kustannukset. Turun kaupungin tilinpäätös vuonna 2017 on 24 miljoonaa euroa ylijäämäinen ja kymmeniä miljoonia euroja talousarviota parempi.

Turun terveydenhuollon asiakasmaksujen nousutrendi on ollut rajua. Vuonna 2009 on terveyskeskuksen käyntimaksu oli vielä 12,80 euroa, kun tällä hetkellä maksu on 20,60 euroa.

"Terveyskeskusmaksujen poistossa on kysymys puhtaasti poliittisesta tahdosta. Maksujen poisto parantaisi kuntalaisten terveyttä ja työkykyä sekä pienentäisi terveyseroja. Peruspalvelut kuuluvat kaikille, eikä lompakon paksuudella tule olla mitään tekemistä peruspalvelujen saamisen kanssa", sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

"Terveyskeskusmaksujen poisto lisää yhdenvertaisuutta. Monilla työntekijöillä on tällä hetkellä maksuton lääkäri työterveyshuollon sairaanhoitopalveluna", sanoo sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Jukka Kärkkäinen.

Helsinki on luopunut terveyskeskusmaksusta, eikä maksuttomuus ole lisännyt terveyskeskuskäyntejä. Sen sijaan maksuvaikeuksissa olevien pääsy hoitoon on parantunut ja byrokratia vähentynyt.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmiston pj.