Turun Vasemmistoliiton valtuustoryhmä: Tasa-arvoinen koulu tarvitsee resurssinsa

Tiistai 17.4.2018 klo 9.19

Eilen hyväksyttyyn Turun kaupunkistrategiaan saatiin Vasemmistoliiton valtuustoryhmän ehdottama lisäys, jonka mukaan eriarvoistumisen ehkäiseminen otetaan Turun kaupunkipolitiikkaa ohjaavaksi strategiseksi tavoitteeksi.

- On hyvä, että asuinalueiden eriytymiseen ja eriarvoistumiseen puuttuminen on nostettu politiikan keskiöön. Nyt tarvitaan myös konkreettisia toimia strategiapuheen lisäksi, valtuustoryhmän puheenjohtaja Mervi Uusitalo painottaa.

Eri kaupunginosien ja kuntalaisten tasa-arvoisuuteen pystytään vaikuttamaan monilla poliittisilla päätöksillä ja linjauksilla. Kohtuuhintainen, hajautettu kaupungin oma vuokra-asuntotuotanto, laadukas kunnallinen varhaiskasvatus ja koulutuksellinen yhdenvertaisuus ovat keskeisiä keinoja, joilla puututaan eriarvoisuuden lisääntymiseen.

- Koulut ovat erityisasemissa, kun puhutaan ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisemisestä. Vaikka kaikki koulut tarvitsevat riittävän budjetin, lähikouluperiaate vaatii toimiakseen riittävät resurssit, jotka suunnataan positiivisen diskriminaation periaatteella haasteellisessa ympäristössä toimiviin kouluihin, Uusitalo jatkaa.

Lähikoulut tarvitsevat myös vetovoimatekijöitä, esimerkiksi laajemman kielivalikoiman vaikkapa etäopetusmahdollisuuksia hyödyntäen.

Turun Vasemmistoliiton valtuustoryhmä vaatii, että kaikki koulut saavat riittävän rahoituksen. Tasa-arvoavustuksen on tarkoitus olla vain normaalin, riittävän budjetoinnin lisänä. Lisäksi tasa-arvorahoitus on suunnattava muutamaan vaikeammassa asemassa olevaan kouluun ja siinä on otettava huomioon koulun vieraskielisten lasten määrä – ei postinumeroalueen tai jonkun muun laajemman alueen, kuten tähän saakka on tehty. Jos indikaattorina käytetään postinumeroalueen tai jonkun muun laajemman alueen​ vieraskielisten ihmisten prosenttilukua, saadaan kouluille liian matalat prosenttiluvut reaalitilanteeseen verrattuna.

Turun Vasemmistoliiton valtuustoryhmä on tyytyväinen siihen, että muissakin valtuustoryhmissä on herätty alueellisen eriarvoisuuden vähentämisen tärkeyteen. Nyt tulee ryhtyä sanoista tekoihin. Turun on kaikin keinoin estettävä koulujen jakautuminen hyviin ja huonoihin kouluihin. Tasa-arvoinen koulutus on paras keino eriarvoisuuden lisääntymisen estämiseen.

Mervi Uusitalo
Valtuustoryhmän puheenjohtaja