Valtuustoryhmät: Iskun vuosipäivää ei saa käyttää hyväksi väkivaltaisen rasismin levittämisessä

Maanantai 20.8.2018 klo 9.15

Me allekirjoittaneet turkulaiset poliittiset ryhmät ilmoitamme vahvan sitoutuksemme kaikkien ihmisten jakamattomaan ja yhtäläiseen ihmisarvoon sekä ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Turun tulee olla paikka, jossa jokainen meistä voi elää vailla huolta oman turvallisuutensa puolesta. Ilmaisemme siksi syvän huolemme ja paheksuntamme lauantaiksi 18. elokuuta suunniteltua suomalaisen uusnatsijärjestö Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen marssia kohtaan.

Turussa, Suomen kansainvälisessä kaupungissa tapahtui vuosi sitten surullinen, julma ja väkivaltainen isku, joka vaati kahden ihmisen hengen. Kahdeksan ihmistä loukkaantui.

Loukkaantuneet ja uhrien omaiset joutuvat elämään tapahtuneen kanssa lopun ikänsä. Silmitön väkivalta osoitti samalla ihmisten keskinäisen solidaarisuuden ja halun avunantoon. Kun väkivaltaa tapahtui, lyöttäytyivät ihmiset yhteen auttaen loukkaantuneita ja estivät tekijää tekemästä enempää väkivaltaa ja samalla osoittivat toisillensa tukea. He auttoivat käsittelemään ihmisten pelkoa, kauhua ja surua.

Turun kansainvälisestä luonteesta kertoo paljon niin uhrien kuin auttajienkin monet eri kansalaisuudet, alkuperämaat ja monikielisyys. Tuona surullisena päivänä me kaikki olimme turkulaisia. Turkulaiset eivät suostu antamaan tilaa vihalle. Kaikki väkivalta on tuomittava. 18. elokuuta iskun vuosipäivää ei saa käyttää hyväksi väkivaltaisen rasismin levittämisessä.

Vasemmistoliiton, vihreiden, kokoomuksen, SDP:n, keskustan, RKP:n, kristillisdemokraattien ja Sinisen tulevaisuuden Turun valtuustoryhmät