Turun pidettävä kiinni sote-kiinteistöistään

Torstai 13.9.2018 klo 19.43

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että Turku pitää keskeiset sosiaali- ja terveydenhuollon kiinteistönsä omassa omistuksessa, eikä myy lyhytnäköisesti arvokasta omaisuuttaan. Vasemmistoliitto ei tue kokoomuksen esittämää kytkykauppaa. Vasemmistoliitto on esittänyt jo kesäkuussa tällaisen kaupan hylkäämistä.

Jos Turun kaupunki myy sote-kiinteistönsä, kaupungin kiinteät kustannukset kasvavat, kun aluksi omistajalle maksettaisiin vuokraa useita miljoonia euroja vuodessa. Uusi omistaja tavoittelee sijoituksestaan voittoa, joten vuokramenot tulevat myöhemmin nousemaan reippaasti. Samalla alueellisen monopolin riski kasvaisi koko Turun seudun sote-palveluissa, kun uusi omistaja valitsisi tulevat vuokralaisensa. Näin palvelut keskittyisivät entistä tiukemmin yksityisten sote-yritysten käsiin.

Vasemmistoliiton mielestä kiinteistöjen yksityistäminen ei turvaa laadukkaita ja maksuttomia sote-palveluja. Kun kustannukset nousevat, on seurauksena palvelutason leikkaaminen ja asiakasmaksujen nousu.

Jaakko Lindfors

Turun Vasemmiston pj.