Rahat ihmisten arkeen eikä visioihin

Torstai 8.11.2018 klo 20.27

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että Turku pysäyttää vihdoin pitkään jatkuneen alueellisen eriytymisen ja lähipalvelujen heikentämisen syksyn talousarviossa.

Turun alueellinen eriytyminen on jatkunut vuosien ajan verrokkikuntia voimakkaampaa, eikä eriytymiselle näy loppua. Kokoomus tavoittelee syksyn talousarvioneuvotteluissa kuitenkin kokonaan uusia leikkauksia, mikä huonontaisi Turun alueiden palveluita sekä kärjistäisi eriytymistä ja pahoinvointia entisestään.

Talousarvioneuvotteluissa on päätettävä eriytymisen vähentämisestä poistamalla terveyskeskusmaksut ja toisen asteen koulutuksen oppimateriaalimaksut sekä aloittamalla Turun oppilaitosten ryhmäkokojen pienentäminen, terveydenhuollon jonojen purkaminen ja sosiaalipalvelujen resurssien kasvattaminen vastaamaan kasvanutta palveluntarvetta. Varissuon ja Pernon sosiaalitoimistoille on suuri tarve jatkossakin, joten niiden lakkauttaminen on peruttava.

Asuinalueet huutavat lähipalveluinvestointeja. Pansio tarvitsee kiireellisesti yläkoulun ja Varissuo uimahallin. Lisäksi tarvitaan useita kokonaan uusia, kunnallisia päiväkoteja sekä 120-paikkainen uusi vanhuspalvelujen yksikkö. Tonttimaata on ostettava ja luovutettava TVT-Asunnoille, jotta hajautetun vuokra-asuntotuotannon tavoitteet voidaan vihdoinkin saavuttaa.

"Valtapuolueiden leikkauspolitiikalla on jo vuosia heikennetty Turun keskeisiä lähipalveluja ja lähiöitä sekä nostettu asiakasmaksuja. Kuntalaiset ja asuinalueet eivät kestä enää yhtään uutta leikkaavaa talousarviota", sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.