Arvokas vanheneminen toteutettava Turun budjettipäätöksessä

Torstai 5.9.2019 klo 20.25

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että Turun järjestämään vanhustenhuoltoon palkataan nopeasti lisää hoitajia, ja että hoitajien palkkoja parannetaan. Lisäksi Turun Vasemmistoliitto esittää, että kaupungin talousarvioon sovitaan sisältyväksi suunnittelumääräraha monitoimivainhainkodin rakentamiseksi työnimellä Portsakoti 2.

Turun on pidettävä parempaa huolta kuntalaisistaan ja henkilöstöstään lopettamalla terveyspalvelujen alibudjetointi kaupunginvaltuuston marraskuun budjettipäätöksessä.

Turun koti- ja laitoshoidon resurssipula on johtanut jo pitkään vaarallisiin tilanteisiin siitäkin huolimatta, että Turun vanhustenhuollon henkilöstö on venynyt paikkaamaan liian pieniä henkilöstöresursseja todella pienillä palkoilla.

Palkkakuopan vuoksi Turku menettää koko ajan osaavia hoitajia kunnanrajojen ulkopuolelle. Lisäksi henkilöstön rekrytoinnista on tullut entistäkin vaikeampaa. Kun maaliskuussa etsittiin yhteensä 220 lähihoitajaa Turun kaupungin kotihoidon yksiköiden kesätyöhaussa, hakemuksia tehtäviin tuli vain noin 60. Liian heikot palkat ja raskaat työolot puhuvat puolestaan.

“Ikäihmiset ovat rakentaneet sen hyvinvointivaltion, josta saamme tänään kaikki nauttia. Hyvinvointivaltion rakentajille kuuluu ihmisarvoinen vanhuus”, sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmistoliiton pj.