Kaikki tuki työtaisteluille!

Torstai 21.11.2019 klo 20:11

Postin ja Arkean päänavausyritykset vaihtaa työehtosopimuksia on estettävä. Muutoin työehtoshoppailu leviää kulovalkean tavoin. Valtio-omisteinen Posti leikkaa työntekijöidensä palkkoja sadoilla euroilla kuussa, kasvattaa työaikaa sekä lyhentää lomia. Turun kaupungin omistama Arkea huonontaa ammattilaistensa palkkoja, lomia ja eläkkeitä.

Arkea päätti vaihtaa työnantajaliittoa ilman yhteistoimintaneuvotteluita. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on jättänyt poliisille tutkintapyynnön siitä, onko Arkea rikkonut lakia päättäessään vaihtaa työnantajaliittoa ilman neuvotteluita työntekijäjärjestöjen kanssa.

Postilaiset ja arkealaiset tarvitsevat nyt kaikkien ammattiliittojen ja poliittisten järjestöjen tuen.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU puolustaa työehtoja parhaillaan lakolla ja on saanut laajan tukilakkorintaman taakseen.

Turun Vasemmistoliitto tukee ammattiyhdistysliikkeen kamppailua työehtojen huonontamista vastaan.

“Aggressiivinen työehtoshoppailu on estettävä lainsäädännöllä. Siihen asti, kunnes tarvittavia lakimuutoksia saadaan, työntekijöiden etuja on puolustettava tarvittaessa voimakkaasti tukilakoilla. Jo valmiiksi matalapalkkaiset työntekijät ovat palkkansa ansainneet”, sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmistoliiton pj.

21.11.2019 23:32  Tuuli Laihinen

Kyllä tietysti. Jokainen on palkkansa ansainnut elääkseen. Palkasta on myös ruuan ja vuokran jälkeen jäätävä käteen kunnon raha muuhun elämiseen. Tuen tietysti postllakkoa ja ihmettelen ammattiliittojen keskinäisiä riitelyjä. Ehkä Teknisten liiton Riku Aallollaja Turkka Lehtosella on liian kovat palkat. Työläinen unohtuu. Riitely liittojen jäsenistä lisäksi sotkee asioita. Tuuli