Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa

Keskiviikko 8.4.2020 klo 14.19

SAK:n yhdessä Turun SDP:n ja Turun Vasemmistoliiton kanssa valmistelema vappujuhla on peruttu korona-tilanteen edellyttämien rajoitusten mukaisesti. Peruutus koskee myös puolueiden vappukulkueita. Ay-liikkeen ja vasemmistopuolueiden yhteinen vappujuhla oli tarkoitus järjestää vappupäivänä ns. Hämähäkkitontin ja Aleksis Kiven aukion alueella, aivan Turun kaupunginteatterin kupeessa.

SAK, Turun SDP ja Turun Vasemmistoliitto palaavat asian tiimoilta neuvottelupöydän ääreen uudelleen syksyllä, jolloin aloitetaan keskustelut vuoden 2021 yhteisen vappujuhlan valmistelusta.

- Yhteinen vappu ehti herättää paljon kiinnostusta. Onkin hienoa, että voimme vastata kyselijöille, että tapahtuman suunnitelmia on tarkoitus hyödyntää vuonna 2021. Yhteistyö SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen ja puolueiden paikallisjärjestöjen kanssa on toteutunut mallikkaasti ja odotamme innolla, että pääsemme taas yhteisen pöydän ääreen, kunhan tilanne muuttuu, sanoo SAK:n Turun Seudun Paikallisjärjestö TSP:n puheenjohtaja Iris Pitkäaho.

- Koronasta huolimatta vasemmiston ja ammattiyhdistysliikkeen työ ja yhteistyö parempien työehtojen ja hyvinvointivaltion puolesta jatkuu herkeämättä. Juuri nyt työehdoista neuvottelevat ammattiliitot ansaitsevat kentän täyden tuen. Samalla erityinen kiitos kuuluu kaikille työntekijöille omistautuneesta ja elintärkeästä työstä ihmishenkien pelastamiseksi ja hyvinvointivaltion suojelemiseksi näin kansanterveydellisesti vakavana aikana. Hyvää työn juhlaa ja terveyttä kaikille - palataan asiaan 1.5.2021! toivottaa Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Korona-ajan vappua juhlistetaan ennen kaikkea netissä. SAK, SDP ja Vasemmistoliitto tuottavat kukin verkkoon omia vappusisältöjään. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa vappupuheiden striimaamista some-kanavissa.

- Vappu on sosiaalinen juhla ja korona tekee sen viettämisestä nyt erilaista. Fyysinen etäisyyden vastapainoksi korostaisin henkistä läheisyyttä. Juhlitaan nyt verkon välityksellä ja ensi vuonna taas kasvotusten. Muistakaa myös yksinäisiä vaikka vappupuhelulla! kehottaa Turun SDP:n puheenjohtaja Mika Maaskola.