Valtuustoaloite: Arvioidaan koronan vaikutukset turkulaisiin lapsiin ja nuoriin tuen tarpeen selvittämiseksi

Tiistai 19.5.2020 klo 8.21

Koronan on vaikuttanut lasten ja nuorten elämään monin tavoin. Koulunkäynti ja opiskelu siirtyi etämuotoiseksi kun koulujen ja oppilaitosten tilat suljettiin. Samaan aikaan jouduttiin tekemään päätöksiä harrastuksiin liittyen. Muutoksilla on ollut vaikutusta myös lasten sosiaalisiin suhteisiin, turvaan ja perushoivaan.

Jo nyt ennakoidaan, että perheiden tuen tarve kasvaa koronakriisin pitkittyessä. Lisäksi lähiopetuksen keskeyttämisellä on voinut olla vaikutusta monen lapsen ja nuoren oppimiseen.

Lastensuojeluilmoitusten määrä on pudonnut ja tätä on pidetty erittäin huolestuttavana merkkinä. Ammattilaiset ovat katsoneet tämän johtuvan ensisijaisesti siitä, että ongelmia ei tuoda tietoon samalla tavalla kuin ennen ja näin ollen yhä useampi jää ilman apua.

Lapsivaikutusten arviointi on erilaisten päätösten ja toimenpiteiden yhteydessä tehtävää lapsiin kohdistuvien vaikutusten ennakointia ja seurantaa: miten lapsen oikeudet toteutuvat ja millaisia hyötyjä tai haittoja lapsiin kohdistuvilla päätöksillä ja toiminnalla aiheutetaan?

Lapsivaikutusten arviointia voi käyttää esimerkiksi maakuntien ja kuntien palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen sekä lapsiväestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Vaikutuksia tulee arvioida, kun tehdään esimerkiksi varhaiskasvatuksen, perusopetuksen tai lastensuojelun toimintaympäristössä lapsiin kohdistuvia päätöksiä. (lähde: THL)

Lapset ja nuoret on otettava mukaan vaikutusten arviointiin. Myös nuorisovaltuustoa ja oppilas- sekä opiskelijakuntia tulisi kuulla arvoinnin yhteydessä.

Lapsiasiainvaltuutettu Elina Pekkarinen on kehottanut kuntia tekemään lapsivaikutusten arviointia koronaan liittyvistä päätöksistä.

Esitän, että Turussa käynnistetään arviointi koronan vaikutuksista lapsiin ja nuoriin tuen tarpeiden selvittämiseksi.

Turussa 18.5.2020
Anna Mäkipää