Lauste sekä Pansio-Perno tarvitsevat koulunsa ja hyvät palvelut

Keskiviikko 17.6.2020 klo 11.03

Turun Vasemmistoliiton mielestä Turun kaupungin kannattaa nyt elvyttää talouttaan, ja elvytyksen kärki on suunnattava lähiöihin.

Lähikouluperiaatteen toteutuminen, kirjastopalvelut ja nuorisotilan jatko on turvattava Lausteella. Lausteen vanhan koulun paikalle tarvitaan uusi monitoimitalo, kokonaisuus, jossa on koulu, kirjasto ja nuorisotila. Lisäksi sinne voidaan sijoittaa perhepalvelut ja liikuntapalvelut kuten aiemmassa koulurakennuksessakin oli. Edellä mainitun laajuisen uudisrakentamisen toteuttaminen on välttämätöntä erityisesti lähikouluperiaatetta ajatellen: suunnitelmat laustelaisten alakoululaisten marssittamisesta koulutielle Skanssiin ovat vastuuttomia.

Muutkin lähiöt tarvitsevat satsauksia hyvinvointiin. Pansio-Pernoon suunniteltu monitoimitalo on hyvä alku muuttaa koko alueen imago paremmaksi ja houkutella asukkaita pysymään lähiössä ja muuttamaan sinne. Monitoimitaloon kaavaillaan sijoitettavaksi alakoulua, kirjastoa, päiväkotia, nuorisotilaa ja kuntosalia. Näiden lisäksi Pansio-Pernoon tarvitaan yläkoulu.  Yläkoulua hylkivät muut puolueet paitsi Vasemmisto vedoten riittämättömään oppilasmäärään tulevaisuudessa. Lähialueiden perheistä moni saattaisi kuitenkin valita uuden yläkoulun Pansiossa jatkossa, jos siellä sellainen olisi. Näin oppilaiden lukumäärä saadaan helposti riittäväksi ja oikeus lähikouluun toteutuu.

Turussa ollaan Turun Sanomien (TS 31.5., pääkirjoitus) mukaan huolissaan uusien luksusalueiden, kuten Linnakaupunki, palveluista, ja lehdessä todetaan, että niitä ilman alue on ontuva ja tehoton. Näin on myös lähiöiden laita. Palveluiden myötä lähiöt ovat tosi toimivia ja houkuttelevat uusia asukkaita mm. viihtyisine luontoympäristöineen.

Panostuksen keskitys lähiöihin lisää niiden houkuttavuutta sekä kaventaa Turussa nopeasti edennyttä alueiden välistä epätasa-arvoa. Turun Vasemmistoliitto katsoo, että Turun on investoitava lähiöihin, ihmisiin ja palveluihin.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmistoliiton pj.