Turun Vasemmistoliitto valmiina yhteistyöhön lomautusten torjumiseksi

Perjantai 18.9.2020 klo 8.54

Turun kaupunki kertoi hetki sitten aloittavansa yt-neuvottelut. Kaupunginjohtaja Arve (kok) tavoittelee yhteensä 7,2 miljoonan euron leikkausta tämän vuoden henkilöstökuluihin. Kaupunginjohtajan mukaan lomautuksia voidaan käyttää säästökeinona. Puheet ovat kovia.

Vertailukohtana on paikallaan todeta, että esimerkiksi kunnallisveron korottaminen 0,25 prosenttiyksiköllä vastaa noin 7,5 miljoonan euron lisäystä Turun kaupungin kassaan. Kaupunginjohtaja on hiljattain todennut, että kuntaveron korotusta ei valmistella. Miksi muita vaihtoehtoisia keinoja yt-neuvotteluille ei olla valmisteltu poliittiseen päätöksentekoon?

Koronan aiheuttamaa osumaa ei ole oikeudenmukaista kerätä jo valmiiksi raskasta työtaakkaa kantavalta henkilöstöltä. Koronapandemia ei ole henkilöstön vika, eikä kokonaistyövoiman tarve ole Turussa vähentynyt, joten lomautukset eivät ole perusteltavissa työn määrällä. Jo ennen koronapandemiaa Turun henkilöstöstä 37% koki työmääränsä nousseen yli sietokyvyn.

Turun Vasemmistoliitto pyrkii löytämään kaupunginhallituksessa poliittisen enemmistön lomautusten välttämiseksi, vaikka kaupunginjohtaja niitä esittäisi. On olemassa reilumpia tapoja parantaa Turun taloustilannetta kuin lomautukset.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmistoliiton pj.