Haapanen pormestariehdokkaaksi ja puheenjohtajaksi, Jormalaisesta varapuheenjohtaja

Lauantai 31.10.2020 klo 14.59

Turun Vasemmistoliiton kevät- ja syyskokous 31.10. valitsi kunnallisjärjestön puheenjohtajaksi Sasu Haapasen. Haapanen valittiin myös Turun Vasemmistoliiton pormestariehdokkaaksi ensi kevään kuntavaaleissa. Väistyvä puheenjohtaja Jaakko Lindfors ei ollut ehdolla kummassakaan valinnassa.

Puheenjohtajaäänestyksessä Haapanen voitti Taimi Räsäsen äänin 41-16. Pormestariehdokasvaalissa Haapanen sai 35 ääntä. Muita pormestariehdokkaaksi pyrkineitä olivat Leena Kaunislahti (5 ääntä), Jari Suominen (10 ääntä).

Haapanen, 38, Turun, on Vasemmistoliiton 2. varavaltuutettu ja nuorisolautakunnan jäsen. Päivätöikseen Haapanen toimii kokkina ja pääluottamusmiehenä. Haapanen on pitkään toiminut ravintola-alalla ja on lisäksi valmistunut Humanistisesta ammattikorkeakoulusta kulttuurituottajaksi.

Haapasella on useita luottamustehtäviä ammattiyhdistysliikkeessä: hän on mm. Turun majoitus- ja ravintola-alan ammattiosaston puheenjohtaja, Turun seudun SAK:n paikallisjärjestön varapuheenjohtaja, SAK:n edustajiston jäsen, Palvelualojen ammattiliiton valtuuston varsinainen jäsen, sopimusalatoimikunnan jäsen ja PAM:n vasemmistoryhmän puheenjohtaja.

”Pormestarin valinta on aivan uusi päätöksentekomalli Turussa ja siihen liittyvä keskustelu puolestaan foorumi, joka kaipaa tavallisen turkulaisen palkansaajan, silppusopismuslaisen ja työttömän näkökulmaa. Elitistisen kabinettipolitiikan aika Turussa on ohi ja vaadimme avointa ja läpinäkyvää demokratiaa, jossa kaikki kaupunkilaiset ovat mukana. Näistä syistä olen antanut suostumukseni asettua Turun Vasemmiston pormestariehdokkaaksi”, sanoo Haapanen.

Haapanen harrastaa kitaransoittoa useammassa eri yhtyeessä ja asuu puolisonsa kanssa Turun keskustassa.

Turun Vasemmistoliiton kevät- ja syyskokous valitsi kunnallisjärjestön varapuheenjohtajaksi Joonas Jormalaisen. Varapuheenjohtajavaalissa Jormalainen voitti Taimi Räsäsen äänin 40-17.

Jormalainen, 28, Turku, on Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja. Hän opiskelee täyspäiväisesti poliittista historia Turun yliopistossa ja työskentelee siinä sivussa puhelinasiakaspalvelijana. Jormalaisella on monipuolista kokemusta kansalaisaktivismista; hän on toiminut punavihreässä opiskelijaliikkeessä, porvarihallituksen leikkauspolitiikkaa vastustaneessa Joukkovoimassa, ja ollut mukana järjestämässä äärioikeiston vastaisia Turku ilman natseja -mielenilmauksia.

”Nuorten äänestäjien saaminen uurnille tulee olemaan avainkysymys Vasemmistoliiton vaalivoiton toteuttamisessa. Äänestysaktiivisuus kuntavaaleissa on laskenut viimeiset vuosikymmenet eritoten nuorten ja pienituloisten keskuudessa. Vasemmistoliiton pitää puhua näille äänestäjäryhmille heille tärkeistä teemoista sellaisella kielellä, jonka he ymmärtävät. Ympäristöteemat, toimeentuloasiat, ja päätöksenteon avoimuuden ja kansanvaltaisuuden lisääminen resonoivat. Näistä pitää uskaltaa puhua kovalla äänellä faktapohjaisesti. Äänestyskoppi on yksi harvoista paikoista, jossa opiskelijalla ja duunarilla on yhtä paljon valtaa kuin presidentillä tai toimitusjohtajalla”, toteaa Jormalainen.

Vapaa-ajalleen Jormalainen katsoo elokuvia, lukee, ja käy aktiivista keskustelua somessa. Hän asuu kumppaninsa ja kahden pienen koiran kanssa Patterihaassa, Turun vanhimmassa lähiössä.

Sasu Haapanen
sasujmhaapanen@gmail.com