Joukkoliikennettä siirrettävä tulevaisuudessa enemmän raiteille

Torstai 21.1.2021 klo 18.50

Turun Vasemmistoliiton kunnallisjärjestö kannattaa Suomen eri osissa nyt aloitettavaa
lähijunaliikenteen kokeilua Turun, Salon, Uudenkaupungin ja Loimaan talous- ja työssäkäyntialueilla.

Kunnallisjärjestö esittää lisäksi, että muitakin ylikunnallisen joukkoliikenteen järjestämis- ja rakentamismahdollisuuksia on syytä pohtia yhdessä lähikuntien Kaarinan, Raision ja Naantalin kanssa. Tämä kauaskantoinen hanke palvelisi koko yhteistä työssäkäyntialuettamme monin eri tavoin. Hanketta olisikin vauhditettava heti uusien valtuustojen aloittaessa työnsä. Turku on juuri tehnyt päätöksen jatkaa omaa suunnitteluaan runkolinjaratkaisusta reitteineen raitiotien pohjalta, vaikka aikookin tehdä lopullisen päätöksensä vasta vuonna 2024.

“Raitiotien suunnittelun edetessä nyt Turun osalta siitä täytyy saada paras mahdollinen hyöty. Kaikkein toivottavinta olisikin saada sovittua ylikunnallisuuteen perustuva ratkaisu. Turun ratapihan bussi- ja junaliikenteen yhdistävän matkakeskuksen nivellyttäminen tähän joukkoliikenneratkaisuun on myös pidettävä mielessä raiteiden linjauksia piirrettäessä”, sanoo Turun Vasemmiston puheenjohtaja ja pormestariehdokas Sasu Haapanen.