Uskaltaako kokoomusjohtoisessa Turussa enää rakentaa?

Torstai 11.2.2021 klo 20.15

Turun Vasemmistoliitto vaatii tiukkoja raameja leväperäisille rakennusbudjeteille ja tulevaisuuden investoinneille. Vastuuta on otettava jo suunnitteluvaiheessa, ja rakennusliikkeet pitää sitouttaa pysymään budjetissa sanktiokäytäntöjen myötä rakennustyön aikana.

Turun kauppatorin uudeksi kanneksi valittu Saariston sydän -suunnittelumalli sai kuluvan viikon maanantaina kaupunginhallitukselta kylmää kyytiä: mallin jääpuisto luistelualueineen höylättiin suunnitelmasta pois kokonaan ja asian käsittely siirrettiin hamaan tulevaisuuteen. Syy suunnitelmien muutokseen löytyy tälläkin kertaa projektin budjetista, joka oli paisua kaksinkertaiseksi alkuperäisestä 1,36 miljoonan euron kustannusarviosta.

Rakentamisbudjettien venyminen ja paukkuminen vaikuttaa olevan nykyään periturkulainen vitsaus ja voidaan jo melkein puhua uudesta Turun taudista. Saariston sydän pääsee sykkimään nyt Kauppatorille karsittuine toimintoineen, huolimatta siitä, että sekin ylittää alkuperäisen budjettinsa. Kaupungin asukkaille itseään toistava kuvio on jo selvä: ei rakennusprojektia ilman budjetin ylitystä. Valtakunnallistakin huomiota herättänyt Funikulaari yli kaksinkertaisti suunnitellun 2,5 miljoonan arvionsa ja Kaupunginteatterin remontti nousi 25 miljoonasta 45 miljoonaan euroon. Yhä keskeneräinen oma Iisakin kirkkomme, Logomon silta, on alkuperäisestä viiden miljoonan budjetistaan nyt jo miltei nelinkertaistunut ja valmistuminen on myöhästynyt ainakin kolme vuotta.

Uusia suuria rakennusprojekteja on jo suunnitteilla ja kaupunkilaiset odottavat jännityksestä hampaat kirskuen, kuinka pohjattomat taskut on mm. uudella Musiikkitalolla, Historian museolla tai investointiluokassa aivan omassa sarjassaan painivalla raitsikalla.

“Alibudjetoidaanko rakennusprojekteja tietoisesti, jotta voidaan tehdä ideologisia päätöksiä ja leikata julkisista palveluista, kun kaupungin kassaholvit ammottavat tyhjyyttään? Vai onko kyse vain kertakaikkisen huonosta suunnittelusta, joka ei osaa ottaa huomioon projektien vaatimaa kokonaiskuvaa?”, kysyy Turun Vasemmiston puheenjohtaja ja pormestariehdokas Sasu Haapanen.

“Kaupungin rakentaminen on tapahduttava vastuullisesti. Hyvinvointileikkauksia ei voida tehdä huonon suunnittelutyön korjaustoimenpiteenä”, Haapanen jatkaa.

Sasu Haapanen
Turun Vasemmistoliiton pj.