Turun Vasemmistoliitto vaatii taiteelle tiloja ja tukea!

Torstai 25.2.2021 klo 20.01

Turussa on ollut pitkään huutava pula taiteentekijöiden työ- ja esitystiloista. Kaupunki on tehnyt useita lupauksia pysyvistä työhuoneista luovien alojen ammattilaisille, mutta pettänyt ne kerta toisensa jälkeen. Viimeksi kesällä päätettiin, että Barkerin vanhasta kutomorakennuksesta häädetään 50 taidetyöläistä ja 23 vuotta paikalla toiminut teatteri. Tilalle tulee ökyasuntoja.

Myös Turun ylioppilasteatteri roikkuu löysässä hirressä. Yli 40 vuotta teatterin kotina toiminut Linnankadun kiinteistö siirtyi vuosi sitten grynderin omistukseen. Rakennukseen kaavaillaan remonttia ja tuntuvaa vuokrankorotusta, mikä pakottaisi teatterin ulos. Teatteri Tarmo, Turun vanhin suomenkielinen teatteri, meni nurin jo vuonna 2015 demarijohtoisen yhdistyksen langettamien vuokrakorotusten takia. Myös Teatteri Mundolta on lähtemässä tilat alta.

Taiteen tilakysymys pitää ratkaista kestävästi yhteistyössä kulttuurialan toimijoiden kanssa, jotta Turun rikas kulttuurielämä voi nousta uuteen kukoistukseen pandemian jälkeen. Turulta tarvitaan avustuksia ja tiloja kolmannen sektorin taide- ja kulttuurialan toimijoille.

Rajoituksia tulee purkaa porrastetusti ja kulttuuri- ja tapahtumatarjontaa avata heti kun tartuntatilanne ja rokotekattavuus sallivat.

“Tilanne oli valmiiksi hankala, kun koronakriisi löi taideduunareilta ilmat pihalle. Turussa teatterit, esitystilat ja museot ovat olleet kokonaan kiinni joulukuusta 2020 lähtien. Lipputulot ovat romahtaneet, eikä valtion korvaavia avustuksia kuulu. Useat taide- ja kulttuurialan ammattilaiset pohtivat alan vaihtoa tai ovat jo tehneet sen”, toteaa Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Joonas Jormalainen.

Taiteentekijät ovat tehneet Turusta kiinnostavan ja houkuttelevan kulttuurikaupungin - nyt on Turun vuoro auttaa taiteentekijöitä.

Joonas Jormalainen

Turun Vasemmistoliiton vpj.