Valtuustoaloite: Aurataan Turun kadut feministisesti

Tiistai 16.3.2021 klo 13.45

Tilastojen mukaan naiset kävelevät, pyöräilevät ja käyttävät joukkoliikennettä miehiä enemmän. Miehet puolestaan autoilevat naisia enemmän.

Katujen liukkaudesta johtuvissa onnettomuuksissa loukkaantuu kolme kertaa enemmän jalankulkijoita kuin autoilijoita. Naiset loukkaantuvat näissä liukastumisissa miehiä useammin. (lähde: Kuntaliitto)

Liukastumisten aiheuttavat ajoittain talvikuukausina ruuhkapiikkejä terveydenhuollon toimipisteissä.

Tapaturmien hoito ja töistä poissaolot maksavat neljä kertaa enemmän kuin katujen talvikunnossapito. (lähde: Kuntaliitto)

Aurauskohteita on erilaisia: esimerkiksi kouluihin kuljetaan usein jalkaisin ja bussipysäkkien kunnossapito on tärkeä asia myös monille bussia käyttäville huonojalkaisille vanhuksille tai muille liikkumisrajoitteisille. Lapset viedään esikouluihin ja päiväkoteihin ennen kuin vanhemmat menevät töihin.

Katujen lumenaurauksen järjestys vaikuttaa eri sukupuoliin ja muihin väestöryhmiin eri tavoin.

Lumessa on vaikeampi kulkea jalan, lastenrattaiden, polkupyörän tai rollaattorin kanssa kuin autolla.

Esitän, että Turku tarkastelee lumenaurauksen järjestystä ja sen vaikutuksia eri väestöryhmiin kuten sukupuoliin, ikäihmisiin tai heihin, joilla on liikkumisen rajoitteita. Kevyen liikenteen väylät tulee aurata ennen autoteitä.

Turussa 15.3.2021
Anna Mäkipää