Valtuustoaloite: Luottamushenkilöiden kaksoisroolit kiellettävä

Tiistai 16.3.2021 klo 17.50

Turussa voi luottamushenkilö olla tällä hetkellä sekä kaupunginhallituksessa ja/tai konsernijaostossa että toimia kaupungin omistaman yhtiön hallituksessa. Tämä ei ole laitonta, mutta vähintäänkin kyseenalaista, koska valvoja ja valvottava on sama henkilö. Kaksoisroolissa toimiminen aiheuttaa sekä jääviysongelmia että mahdollisia eturistiriitoja.

Siksi esitän/esitämme, että Turun kaupungin tulee jatkossa kieltää, että Turun kaupungin alaisten yhtiöiden ja säätiöiden tai vastaavien hallituksiin kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua Turun kaupungin konsernijohtoon tai valvonnasta vastaaviin toimielimiin (esim. kaupunginhallitus, konsernijaosto).

Muun muassa Tampereella on kielletty kaksoisroolit. Tampereen konserniohjeeseen lisättiin seuraava virke joulukuussa 2019: "Tytäryhteisöjen ja säätiöiden johtoon tai hallitukseen kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua Tampereen kaupungin konsernijohtoon eivätkä valvonnasta vastaaviin toimielimiin.

Turussa 15.3.2021
Merja Lundén