AJANKOHTAISTA

Kulttuuri ja kuntalaiset edellä kohti autotonta kulttuurirantaa!

Tiistai 14.5.2024 klo 21.12

Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen kertoo, että Turussa suunnitellaan Itäisen Rantakadun läpiajokieltoa välille Myllysilta — Aurasilta. Tarkoituksena on pyhittää Itäinen Rantakatu kulttuurille, oleskelulle ja kevyelle liikenteelle.

Linjaus on oikeansuuntainen. Turkua on liian kauan kehitetty ja kaavoitettu yksityisautoilijoiden ehdoilla, vaikka keskustan vetovoima kasvaa nimenomaan kaupunkilaisille suunnatuista kulttuuripalveluista ja viihtyvyydestä. Musiikkitalon rakennusprojektin myötä katu on ollut suljettuna jo pitkään, eikä se ole aiheuttanut suuria liikenneongelmia.

”Turun erityislaatuisuus kytkeytyy sen historiaan ja elinvoimaiseen kulttuurielämään, ei parkkipaikkoihin ja autoiluun. Kulttuurirantakonsepti on erinomainen kokonaisuus, joka tuo kulttuuritoimintaa yhteiseen kaupunkitilaan näyttävästi ja kokonaisvaltaisesti”, toteaa Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Mervi Uusitalo-Heikkinen.

Kulttuurirannan alueella sijaitsee merkittäviä kulttuurilaitoksia kuten kaupunginteatteri ja Wäinö Aaltosen museo, sekä uutena tulokkaana Taiteen talo ja tuleva musiikkitalo Fuuga. Kulttuuriranta voisi ulottua aina Sibelius-museolle saakka, kuten aivan alkuperäisissä suunnitelmissa on linjattu. Kokonaisuus on joka tapauksessa komea, ja autoton katutila toisi lisäviihtyvyyttä alueelle.

Kaupunkilaisia pitää kannustaa kestävään liikkumiseen ja Fölin käyttämiseen. Jonkin verran parkkitilaa kulttuurirannan käyttäjille toki tarvitaan, mutta se pitää pystyä järjestämään niin, että Itäinen Rantakatu voidaan pitää pääosin autottomana.

Kaupunkitila tulee antaa kaupunkilaisille ja kulttuurille, ei autoille ja maanpäälliselle pysäköinnille. Kulttuuriranta kehittyköön - ilman autoja!

Mervi Uusitalo-Heikkinen
Turun Vasemmistoliitto ry., pj.
mervi.uusitalo-heikkinen@turku.fi

Toisen asteen opiskelun oltava maksutonta Turussa myös jatkossa

Torstai 2.5.2024 klo 17.17

Tiedote, vapaa julkaistavaksi heti

Turun SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreä valtuustoryhmä jättävät yhteisaloitteen maksuttomasta toisesta asteesta – Toisen asteen opiskelun oltava maksutonta Turussa myös jatkossa

Orpon hallitus tiedotti kehysriihen yhteydessä maksuttoman toisen asteen rajaamisesta siihen vuoteen, kun nuori täyttää 18 vuotta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aiemmin maksuttomat materiaalit muuttuvat maksulliseksi kesken opintojen. Turun SDP, Vasemmistoliitto ja vihreä valtuustoryhmä vastustavat muutosesitystä, ja tulevat jättämään seuraavassa valtuustokokouksessa yhteisaloitteen, jossa vaaditaan maksuttoman toisen asteen turvaaminen.

“Päätös on toteuttamiskelvoton. Esimerkiksi oppikirjojen, erilaisten opetusvälineiden ja tietokoneiden kerääminen pois opiskelijoilta sekä e-kirjalisenssien katkaiseminen kesken abiturienttivuotta tai opintojen loppurutistusta on arkijärjen vastaista ja erittäin haastavaa toteuttaa. Se myös lisäisi jo entisestään kuormittuneen opetushenkilöstön työkuormaa”, toteaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Kristiina Hellsten.

“Vuoden 2022 Lukiolaisbarometrin mukaan 45 prosenttia ensimmäisen vuoden opiskelijoista koki maksuttomuuden vaikuttaneen lukioon hakeutumiseen. Maksuttomuus on vaikuttanut päätökseen erityisesti heikommassa asemassa olevilla opiskelijoilla, esimerkiksi perheissä, joissa vähintään toinen vanhemmista on työtön. Tämä päätös romuttaa vasta 2021 voimaan tulleen järjestelmän, jolla on merkittävällä tavalla korjattu koulutuksen tasa-arvoa”, kertoo Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Sara Koiranen.

“Toiseen asteen tutkinnon suorittamisella on myös selvä vaikutus myöhempään sijoittumiseen työmarkkinoille. Hallituksen esitys kohdistuu siis nimenomaisesti jo valmiiksi heikommassa asemassa oleviin nuoriin ja perheisiin lisäten eriarvoisuutta kaikkialla Suomessa. Päätetyllä koulutusleikkauksella saavuttaisiin vain minimaalista julkisen talouden säästöä ja lisättäisiin kuntien kuluja epäreilulla tavalla”, toteaa vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Sofia Engblom.

Yhteisaloite jätetään seuraavassa Turun kaupunginvaltuuston kokouksessa 13.5. Aloitteessa vaaditaan Turkua ottamaan toisen asteen maksuttomuuden puolustaminen edunvalvonnan kärkitavoitteeksi. Lisäksi aloitteessa vaaditaan, että mikäli valtio päättää toteuttaa maksuttomien materiaalien rajauksensa, tulee Turun ottaa vastuu maksuttomien materiaalien turvaamisesta.

LISÄTIEDOT

Kristiina Hellstén