Työllisyys nousuun korjausvelkaa sulattamalla

Torstai 11.8.2016 klo 20.44

Turun Vasemmisto kehottaa hallitusta ja kuntia käymään korjausvelan kimppuun, jotta työllisyysaste kohenisi.

- Leikkauslinja ja yrityksille liukuhihnalta myönnetyt verohelpotukset eivät ole luoneet lisää työpaikkoja. Paikallaan junnaava työllisyysaste saataisiin nousuun, jos korjausvelkaa ryhdyttäisiin sulattamaan pois, Turun Vasemmiston puheenjohtajan Anna Mäkipää sanoo.

Turussa korjausvelkaa on päässyt syntymään muun muassa lähiöihin, joissa sijaitsee niin yksityisten kuin kaupungin omistamia kiinteistöjä. Turun kaupungin kaiken oman infran, kuten kiinteistöjen ja katualueiden, kunnostaminen toisi huomattavasti lisää työtä.

- Lukuisat saneerauskohteet tarkoittavat uusia työpaikkoja, ja kun ihmisillä työtä ja palkkaa, heillä on myös varaa kuluttaa. Korjausvelan hoitamisen edellyttämät investoinnit on tehtävä jossain vaiheessa joka tapauksessa. Nyt, kun työttömyys on korkealla ja korot matalalla, olisi paras mahdollinen ajankohta, Mäkipää arvelee.

Valtion olisi syytä panostaa tieverkon kuntoon aiottua voimallisemmin. Hyväkuntoiset liikenneyhteydet vaikuttavat välillisesti myös työllisyyteen.

- Toimiva julkinen infra vähentää yritysten kuluja, ja näin ollen yritysten paine irtisanoa työntekijöitä ja laskea palkkoja vähenee, Mäkipää arvioi.

Anna Mäkipää
Turun Vasemmiston pj.