Turun Vasemmistoliitto vaatii lisäresursseja terveyspalveluihin

Torstai 6.5.2021 klo 20.10

Kuntavaaleissa päätetään julkisten terveyspalveluiden resursseista vuosiksi eteenpäin. Oikeus laadukkaisiin terveyspalveluihin kuuluu kaikille, ei harvoille. Turun Vasemmistoliitto vaatii lisäkäsien palkkaamista pandemian jälkihoitoon terveydenhuollon jonojen ja hoitovelan purkamiseen.

Koronapandemian aikana Turun terveyspalvelut ovat ruuhkautuneet, jonot kasvaneet ja hoitohenkilökunnan jaksaminen on ollut koetuksella. Henkilöstöä on siirretty terveysasemien vastaanotoilta koronatyöhön ilman korvaavia rekrytointeja. Maarian lähipalvelupiste suljettiin helmikuussa sisäilmaongelmien takia, mutta korjauksia ei ole vieläkään aloitettu; asiakkaat on ohjattu jo valmiiksi ruuhkautuneelle keskustan terveysasemalle, joka sijaitsee reilun 13 kilometrin päässä.

Pandemiaa ei saa käyttää tekosyynä terveyspalveluverkon heikentämiseen. Terveyspalvelujen saatavuus on turvattava myös lähiöissä ja rakennusinvestoinnit kohdistettava sote-kiinteistöjen sisäilmaongelmien korjaamiseen.

“Hyvin resursoitu ja alueellisesti kattava perusterveydenhuolto ehkäisee sairauksia ja säästää erikoissairaanhoidon kustannuksista. Vasemmistoliiton pitkäaikainen tavoite terveyskeskusmaksujen poistamisesta helpottaisi merkittävästi hoitoon hakeutumista ja tasaisi terveyseroja pandemian runtelemassa Turussa“, toteaa Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Joonas Jormalainen.

Joonas Jormalainen
Turun Vasemmistoliiton varapj.