Turun Vasemmistoliiton syyskokous 25.9.2022: työnantajien on taattava potilasturvallisuus myös normaalioloissa

Sunnuntai 25.9.2022 klo 16.00

Turun Vasemmistoliitto tukee hoitajien vaatimuksia paremmasta palkasta ja asianmukaisista työoloista. Terveydenhuollon romahdus pysäytetään oikeudenmukaisella työehtosopimuksella. Se on ainoa kestävä tapa taata potilaiden turvallisuus ja ihmisarvoinen hoiva pitkässä juoksussa, niin normaalioloissa kuin lakon alla.

”Vasemmisto on kuullut hoitajien hätähuudon ja työskennellyt johdonmukaisesti hallituksessa ja kunnissa hoitoalan palkkakuopan umpeen kuromiseksi. Hallitus ei voi kuitenkaan suoraan puuttua työmarkkinaneuvotteluihin - siksi tarvitaan laajaa julkista painetta työnantajia kohtaan sopimuksen aikaansaamiseksi. Kuntatyönantajien toimitusjohtaja Markku Jalonen on päässyt kuin koira veräjästä, vaikka hänellä on ratkaisun avaimet käsissään ”, toteaa Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Joonas Jormalainen.

Vasemmistoliiton ansiosta potilasturvallisuuslakiluonnos saatiin rajattua kohtuullisemmaksi ja siivottua pahimmat ylilyönnit lakitekstistä pois, koskien esimerkiksi irtisanoutuneiden hoitajien pakottamista töihin sakon uhalla. Potilasturvallisuuslaki ei kuitenkaan ratkaise sote-alan ongelmia, kuten pitkittynyttä potilasturvallisuuden vaarantumista normaalioloissa.

”Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen pitää työnantajaleirissä vaikuttaa sellaisen sopimuksen puolesta, joka korottaa tuntuvasti palkkoja, parantaa työoloja, lisää työntekijöiden vapautta vaikuttaa omaan työhönsä ja jonka raameissa on mahdollista ratkaista alan krooniset ongelmat veto- ja pitovoimassa”, sanoo Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Mervi Uusitalo-Heikkinen.

Turun Vasemmistoliitto katsoo, että kun hoitajaliitot ja työnantajat aikanaan sopivat palkankorotuksista, on selvää, että valtio etsii niihin tarvittavan lisärahoituksen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Joonas Jormalainen