Vasemmisto esitti päivähoidon ja opetuksen leikkausten torjumista lisärahalla

Keskiviikko 20.3.2013 - Johannes Yrttiaho

Turun Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto käsitteli kokouksessaan 20.3. operatiivisia palvelutuotantosopimuksia, joilla ohjataan Kasvatus- ja perusopetuslautakunnan toimintaa. Sopimuksiin sisältyi miljoonien leikkaukset palveluihin. Jaoston jäsen Johannes Yrttiaho (vas) esitti, ettei leikkauksia toteuteta, vaan valtuusto myöntäisi lisämäärärahan (ks. esitys alla). Yrttiahon esitys hävisi äänin 5-5 puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Asia etenee nyt lautakunnan käsittelyyn. Vasemmistoliiton Yrttiahon esityksen tueksi asettuivat sdp:n, keskustan ja perussuomalaisten edustajat. Kokoomus ja vihreät sekä kd olivat leikkausten kannalla.

-Päivähoidon jonotilanne loukkaa subjektiivista päivähoito-oikeutta ja koulut ovat jo vuosia olleet säästökuurilla. Tilanne on kestämätön. Lasten ja perheiden palveluita leikataan rajusti, mutta samaan aikaan kaupunki tekee peräti 8,5 miljoonaa euroa ylijäämäisen tilinpäätöksen, kritisoi Yrttiaho.

Avainsanat: päivähoito, kasvatus- ja opetuslautakunta, opetus