Turun asetuttava lapsiperheiden rintamaan

Lauantai 16.4.2016 klo 10.00

Sipilän porvarihallituksen menneisyyden kaikuja kuiskiva lakimuutos, joka mahdollistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisen, on sivuutettu lukuisissa kaupungeissa. Suurista kaupungeista Tampere, Espoo ja Helsinki ovat viitanneet kintaalla porvarihallituksen yritykselle romuttaa tasa-arvoinen varhaiskasvatusjärjestelmä.

Jostain syystä Turku kuitenkin empii edelleen, kenen joukoissa seisoo: otetaanko asento Sipilän porvariremmin lapsiperheitä kurittavassa rivistössä vai asetutaanko lapsiperheiden rintamaan.

Turun Vasemmisto on puolensa valinnut ja puolustaa vankkumatta lasten tasa-arvoista oikeutta varhaiskasvatukseen. Näin tekee myös valtaosa Turun varhaiskasvatuskyselyyn vastanneista turkulaisvanhemmista, joista enemmistö vastusti päivähoito-oikeuden rajaamista.

Turun Vasemmiston mielestä ei ole oikein, että jo päiväkoti-ikäiset lapset jaotellaan eri leireihin heidän vanhempiensa työmarkkina-aseman perusteella, kuten porvarihallitus toivoo. "Päiväkoti ei ole mikään säilytyskeskus, jonne lapset viedään talteen päivän ajaksi. Päiväkodeissa tehdään sananmukaisesti varhaiskasvatusta: tarjotaan lapsille eväitä koulumaailmaa ja elämää varten," toteaa Turun Vasemmiston puheenjohtaja Anna Mäkipää.

Lakimuutoksen myötä muun muassa työttömien lasten oikeutta päivähoitoon rajattaisiin rajusti. Onko todella niin, että työttömien lapset ansaitsevat vähemmän elämäneväitä kuin työssäkäyvien jälkikasvu?

”Valinnan vapauden” puolesta väsymättä saarnaavat kokoomuspoliitikotkin voisivat nyt kannattaa aitoa valinnan vapautta, ja antaa perheiden päättää itse, tarvitseeko lapsi kokopäiväisen vai osa-aikaisen päiväkotipaikan.

Turun kaupunginhallitukselle esitetään maanantaina, että subjektiivisen oikeuden rajaamisen vaikutuksia selvitetään, ja asiasta tehdään päätös tuonnempana. Myös porvarihallituksen mahdollistamaa ryhmäkokojen kasvattamista halutaan selvittää ja tehdä päätöksiä selvitysten valmistuttua.

Turun Vasemmisto vaatii, että edellä mainitut nollaselvitykset jätetään tekemättä, ja edetään lasten etuja kunnioittaen - subjektiivinen päivähoito-oikeus ja nykyiset ryhmäkoot säilyttäen.

Anna Mäkipää
Turun Vasemmiston pj.