Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä: Turun tulee julistaa ilmastohätätila

Maanantai 9.12.2019 klo 19.53

Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä haluaa kiinnittää vakavan huolen siihen, että ilmastonmuutoksen torjuntaan on ryhdyttävä kaikilla päätöksenteon tasoilla ja alueilla. Toimeen on ryhdyttävä nopeasti ja samalla on varmistettava, että ilmastonmuutoksen torjuntaa ei maksateta pienituloisilla. Oikeudenmukainen ilmastosiirtymä on mahdollinen. Päättäjien vastuulla on toteuttaa riittävät toimet, eikä vastuuta saa sälyttää yksittäisten ihmisten harteille.

Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä esittää jättämässään aloitteessä, että Turun kaupungin tulee julistaa ilmastohätätila. Maailmanlaajuisesti jo 1216 poliittista valtaelintä on julistanut ilmastohätätilan (3.12.2019). Euroopan parlamentti liittyi julistaneiden joukkoon ensimmäisenä maanosana kokouksessaan 28.11.2019. Tutkijoiden mukaan toimet ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi eivät tule olemaan ajoissa tai riittäviä.

• Turun kaupungin tulee tarkastella omia toimiaan suhteessa valtuuston asettamaan tavoitteeseen olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä, Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä muistuttaa.

Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta vuodelle 2018 käy ilmi, että valtaosasta konserniyhteisöjen tuloskorteista puuttuu ilmastosuunnitelmaa 2029 koskeva mittari ja toiminnallinen tavoite. Lisäksi liikenneratkaisujen päätöksentekoon liittyen tarvitaan tarkempaa tietoa ilmaston näkökulmasta.

• Ilmastohätätilajulistuksen on johdettava konkreettisiin toimiin. Ensimmäisenä toimena tulee ottaa ilmasto selkeämmin osaksi päätöksentekoa. Kunnes Turku on tavoittanut hiilineutraaliuden on julkiset ja poliittiset päätökset punnittava tämän tavoitteen saavuttamiseksi mahdollisimman pian, vasemmistoliiton valtuustoryhmä vaatii.