Ay-väki ja vasemmistopuolueet kokoavat rivinsä vappuna Turussa

Tiistai 4.2.2020 klo 10.09

SAK järjestää yhdessä Turun SDP:n ja Turun Vasemmistoliiton kanssa yhteisen vappujuhlan vappupäivänä 1. toukokuuta. Kyseessä on historiallisesti merkittävä tapahtuma, sillä viime vuosikymmeninä vasemmistopuolueet ovat viettäneet vappujuhlia erikseen.

- Elämme aikoja, jolloin sopimusyhteiskunta näyttää tarvitsevan enemmän puolestapuhujia kuin vuosikymmeniin, siksi työntekijäpuolen yhteinen esiintyminen on juuri nyt ajankohtainen. Suomalaisen yhteiskunnan menestystarinat on rakennettu sopimalla - ei sanelemalla ja heikompaa kyykyttämällä, Turun SDP:n puheenjohtaja Mika Maaskola perustelee SDP:n mukaan lähtöä yhteiseen vappuun.

Joukkojen yhdistämisellä halutaan osoittaa tukea Marinin kansanrintamahallitukselle, joka joutuu siivoamaan Sipilän porvarihallituksen taakseen jättämiä sotkuja. Lisäksi porvarihallituksen pakkolakien tulehduttamalla työmarkkinakentällä käydään kevään aikana kireätunnelmaisia työehtosopimusneuvotteluja, ja ammattiyhdistysliike sekä vasemmistopuolueet haluavat yhteisellä vappujuhlallaan tukea työntekijäpuolen täysin oikeutettuja vaatimuksia.

- Vasemmistohallitus rakentaa uutta hyvinvointivaltiota parantamalla oppivelvollisuutta ja hoitajamitoituksia sekä poistamalla niin sanotun aktiivimallin. Työmarkkinakierroksen sinetiksi sopisi vielä punakynä kikylle, työehtoshoppailulle ja alipalkkaukselle. Tulevaisuuden Suomi kaipaa myös uusia, pitkän tähtäimen avauksia, kuten tiekartat varallisuusveron palauttamiseksi, pääomatuloveron progressiolle, oikeudenmukaiselle ilmastopolitiikalle ja kuuden tunnin työpäiväksi sekä sille, että voitontavoittelu kielletään lailla lastensuojelussa, varhaiskasvatuksessa ja vanhustenhuollossa, linjaa Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Vappujuhla järjestetään Aurajokirannan niin sanotun Hämähäkkitontin ja Aleksis Kiven aukion alueella, aivan Turun Kaupunginteatterin kupeessa. Juhlapaikalle saavutaan sosialidemokraattien ja vasemmistoliiton perinteisissä vappukulkueissa. Vappupuheista vastaavat puhujat jokaisesta järjestäjätahosta. Puhujista tiedotetaan lähempänä tapahtumaa. Myös tilaisuuden viihdepuolesta tiedotetaan myöhemmin. Tapahtumapaikalle levittäytyvät puolueiden kojujen lisäksi myös ammattiyhdistysliittojen teltat. Tapahtumassa huomioidaan lapsiperheet ja perheenpienimmät, joille on suunnitteilla muun muassa kasvomaalausta ja pomppulinnassa loikkimista.

- Haluamme tuoda maksuttoman perhetapahtuman tavallisille perheille ja kertoa samalla liittoon liittymisen eduista, kertoo SAK:n Turun Seudun Paikallisjärjestö TSP:n puheenjohtaja Iris Pitkäaho.

SAK:n Turun Seudun Paikallisjärjestö TSP
Iris Pitkäaho