Valtuustoaloite: Kaupunginvaltuuston kokoukset tulkattava simultaanisesti ja/tai tekstitettävä saavutettavuuden parantamiseksi

Tiistai 15.12.2020 klo 9.56

Me allekirjoittaneet esitämme valtuutetun aloiteoikeutta käyttäen, että Turun  kaupunginvaltuuston kokoukset jatkossa tulkataan simultaanisesti viittomakielelle ja/tai tekstitetään saavutettavuuden takaamiseksi.

Esitämme myös, että kokousten selkeään akustiikkaan ja hälyttömyyteen myös muutoin kiinnitetään paremmin huomiota ja valtuutettuja opastetaan huomioimaan kuulovammaisten osallisuus näissä tilanteissa.

Perustelut:

Politiikkaan osallistuminen ja sen seuraaminen kuuluu kaikille. Tällä hetkellä yhteiskunnan päätöksenteon seuraamiselle ja siihen osallistumiselle on vielä lukuisia esteitä.

Kunnissa valtuuston kokouksia voi usein seurata livenä ja jälkeenpäin striimattuna, mutta kuulovammaiselle seuraamista ei ole mahdollistettu. Politiikan seuraamisen mahdollistaminen on edellytys siihen osallistumiselle. Siksi on tärkeää, että esteettömyys toteutuu kaikessa julkisessa valtuuston toiminnassa.

Saavutettavuusdirektiivi ja siitä seuraava kansallinen lainsäädäntö (Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta) edellyttää että digitaaliset palvelut, kuten valtuustojen verkkolähetykset tehdään saavutettaviksi. Tämä tarkoittaa videolähetysten tekstitystä tai viittomista, mikäli ne jäävät verkkoon yli 14 vuorokaudeksi. Lakimuutoksen ei ollut tarkoitus johtaa tallenteiden poistoon, vaan niiden tekstittämiseen tai viittomiseen, jolloin yhdenvertaisuus julkisen toimijan viestinnässä toteutuisi, eikä ketään suljettaisi ulkopuolelle. Tällä hetkellä vammaisten oikeudet eivät toteudu tältä osin.

Yhdenvertaisuuden tulee olla julkisen toiminnan lähtökohta eikä jäädä yksittäisten vähemmistöä edustavien ihmisten vaadittavaksi, eikä se saa olla kustannuskysymys.

Turussa 14.12.2020
Anna Mäkipää