Turun Vasemmistoliitto vaatii hoitokriisin ratkaisemista

Torstai 2.9.2021 klo 21.09

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että kaupunki pistää vauhtia sote-ammattilaisten rekrytointiin nostamalla palkkoja akuutin hoitaja- ja lääkärivajeen paikkaamiseksi. Lisäksi Turkuun tarvitaan pysyvä ja erikseen budjetoitu vakituisten sijaisten järjestelmä äkillisten ja toistuvien henkilöstövajeiden varalle.

Turun terveyspalvelut ovat ruuhkautuneet ennennäkemättömällä tavalla. Kaupungin puhelinpalvelu on tukossa - soittopyyntöihin vastataan viikkojen viiveellä, jos silloinkaan. Vapaiden vastaanottoaikojen löytäminen sähköisestä varausjärjestelmästä on lähes mahdotonta. Perusterveydenhuollon toimimattomuus on johtanut erikoissairaanhoidon kustannusten räjähdysmäiseen nousuun.

Viime viikolla pormestari Minna Arve (kok) esitti ongelman ratkaisuiksi ulkomaista vuokratyövoimaa ja terveysasemien ulkoistamista. Nämä toimet ainoastaan heikentäisivät julkisia palveluita ja lisäisivät kustannuksia. Lyhytnäköisiä ulkoistuksia ei pidä missään nimessä hyväksyä ennen sote-uudistusta, jonka yhtenä julkilausuttuna päämääränä on julkisen palvelutuotannon vahvistaminen.

“Suomessa on kymmeniä tuhansia hoitajiksi kouluttautuneita ihmisiä, jotka työskentelevät muilla aloilla, koska sote-alan palkkaus ja työolot eivät houkuttele jäämään. Turussa palkkataso on koko maakunnan alhaisin. Osaavia tekijöitä kyllä löytyy, mutta onnistunut rekrytointi edellyttää palkankorotuksia ja parannuksia työhyvinvointiin. Turun tulisi ottaa mallia Salon kaupungista, joka palkkasi juuri 57 uutta vakituista sote-ammattilaista”, toteaa Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Joonas Jormalainen.

Sote-alan palkkakuoppa ja henkilöstöpula on luvattu tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn tänä syksynä. Asia ei voi odottaa sote-uudistukseen saakka - Turun Vasemmistoliitto vaatii hoitokriisiin nopeaa ja oikeudenmukaista ratkaisua. Kaupungin uudella johdolla on nyt erinomainen tilaisuus lunastaa juhlapuheissa luvatut parannukset turkulaisten hyvinvointiin.

Lisätietoja:

Risto Rinne