Turkulaisten ääni kuuluviin virkavalmistelussa

Torstai 16.3.2023 klo 19.12

Turun Vasemmistoliitto peräänkuuluttaa turkulaisten tehokkaampaa ja ennakoivampaa osallistamista kaupungin tiloja koskevassa virkavalmistelussa. Keväällä on uutisoitu useista tapauksista, joissa kaupunkilaisten kuuleminen ja heidän toiveiden huomioiminen on jättänyt rutkasti toivomisen varaa. TVT:n Kurjenmäen asukkaiden osallistaminen asuntojaan koskevan remontin valmistelussa on ollut puutteellista. Paattisten aluetalo tullaan näillä näkymin purkamaan, eikä talossa toimivalle uimahallille tai yhdistystiloille ole löydetty lähistöltä korvaavia tiloja. Steiner-koulun vuokrasopimus Mestarinkadun koulutalossa meinattiin puolestaan irtisanoa varoituksetta ilman mitään tietoa väistötiloista tai mahdollisuudesta jatkaa vuokrasopimusta kiinteistön peruskorjauksen jälkeen.

“Onneksi Steiner-koulun vuokrasopimuksen irtisanominen peruttiin asiasta heränneen julkisen keskustelun jälkeen ja valmistelussa otettiin aikalisä. Kaupungin viranhaltijoilla on siis valmiutta reagoida kaupungin vuokralaisten ja asukkaiden tarpeisiin lyhyelläkin varoitusajalla, mutta ennakoivampi kuuleminen ja osallistaminen kasvattaisi luottamusta ja olisi kaikin puolin kestävämpää”, toteaa Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Mervi Uusitalo-Heikkinen.

Paattisten aluetalon ja Mestarinkadun koulutalon kohdalla on kyse turkulaisittain valitettavan yleisestä ilmiöstä, jossa kaupungin omistamien kiinteistöjen annetaan rapistua sellaiseen kuntoon, että ne vaativat pitkän ja kalliin peruskorjauksen tai peräti purkamisen. Kiinteistöjä poistetaan käytöstä ikään kuin yllättäen lyhyellä varoitusajalla, joskus täysin ilman väistötilaratkaisuja, kuten TVT:n Kurjenmäen asuntojen kohdalla.

“Meillä on välineitä tilanteen parantamiseen; kaupungin strategiassa ja pormestariohjelmassa on vahvoja kirjauksia asukkaiden kuulemisen ja osallisuuden lisäämisestä päätösten valmistelussa, nämä kirjaukset on vaan vietävä käytäntöön. Kaupungin rakennusinvestoinneissa Vasemmistoliitto pyrkii priorisoimaan korjauksen tarpeessa olevia kouluja, päiväkoteja ja muita palvelukiinteistöjä ja kuluneella valtuustokaudella olemme onnistuneet lisäämään tämänkaltaisia investointeja”, sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Joonas Jormalainen.

Uutteraa työtä kaupungin asukkaiden ja vuokralaisten osallisuuden lisäämiseksi päätöksenteossa on jatkettava kaikilla hallinnon tasoilla. Tehtävät päätökset ovat demokraattisempia ja laadukkaampia, kun ne ihmiset, joihin päätökset kohdistuvat, tulevat kuulluiksi jo varhaisessa vaiheessa valmisteluprosessia.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Joonas Jormalainen