Toriparkin lasku ei kuulu kuntalaisille!

Lauantai 23.11.2019 klo 9.28

Toriparkin puolustajat ovat jo vuosien ajan väittäneet, että toriparkki ei aiheuta kaupungille kustannuksia. Tämä ei pidä paikkaansa. Turun Vasemmistoliitto vaatiikin, että lasku toriparkista aiheutuvista kuluista riskeineen osoitetaan yksityiselle toriparkkiyhtiölle (Turun Toriparkki Oy).

• Toriparkkityömaa aiheuttaa rakennusaikanaan Turun joukkoliikenteelle yli miljoonan euron ennakoimattoman lisälaskun vuodessa. Lisäksi toriparkkityömaa on laskenut joukkoliikenteen suosiota ja aiheuttanut bussien myöhästelyjä.

• Marraskuun budjettipäätöksessä Turun valtuustoryhmien enemmistö päätti 0,7 miljoonan euron leikkauksesta joukkoliikenteeseen, mikä maksettaneen joko nousevina lipunhintoina tai huononevana palveluna. Toriparkista aiheutuvia kasvavia kuluja maksatetaan kuntalaisten kukkaroista.

• Nyt kaupunginjohtaja Arve (kok) esittää, että Turun kaupunki maksaisi vuokraa Turun Toriparkki Oy:lle maanalaisista tiloista, joille ei ole todellista tarvetta. Kauppatorin lähistöllä on saatavilla halvempia vaihtoehtoja.

• Kokoomus, sdp ja keskusta runnoivat läpi esityksen, jossa Turun Toriparkki Oy:lle annetaan lupa pilkkoa kannattamattomat parkkitilat ja kannattavat maanalaiset liiketilat erillisiin yhtiöihin. Yhtiön pilkkominen lisää entisestään kaupungin taloudellisia riskejä. Uhkana on, että kannattamattomat parkkitilat kaadetaan tarkoituksella kaupungin syliin.

• Turun kaupunki maksaa koko ajan piilotukea Turun Toriparkki Oy:lle alihinnoittelemalla maanvuokran.

“Toriparkin aiheuttamat, kasvavat taloudelliset riskit kuntalaisille ja haitat joukkoliikenteelle ovat sietämättömiä. Miljoonien eurojen lasku on lähetettävä toriparkin omistajille”, sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Jaakko Lindfors.

Jaakko Lindfors
Turun Vasemmistoliiton pj.