Turkulaisten toimeentuloa ja ostovoimaa on tuettava

Keskiviikko 8.6.2022 klo 21.06

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että Turun kaupunki tukee kaupunkilaisten toimeentuloa ja ostovoimaa korottamalla kaupungin työntekijöiden palkkoja, laskemalla joukkoliikenteen hintoja ja säilyttämällä nykyisen maltillisen hinnoittelun sähkön siirtomaksuissa ja vesihuollossa. Mahdollinen ylijäämä tulisi käyttää kaikkein pienituloisimpien ostovoiman vahvistamiseen esimerkiksi laskemalla terveyspalvelumaksuja. Nämä toimet helpottaisivat pienituloisten ahdinkoa ja samalla lisäisivät kulutusta paikallisten elinkeinonharjoittajien iloksi.

Ruoan ja sähkön hinnan odotetaan nousevan rajusti tänä vuonna Venäjän hyökkäyssodan, koronapandemiaan liittyvien globaalien vaikeuksien takia, sekä maatalouskustannusten ja energian hinnannousun takia. Hallituksessa vasemmistoliitto oli mukana toteuttamassa ylimääräisen indeksikorotuksen kansan- ja takuueläkkeeseen, työmarkkinatukeen, toimeentulotukeen ja opintorahaan, mutta elvyttäviä toimia tarvitaan myös paikallistasolla.

“Pahinta, mitä tässä tilanteessa voisi tehdä, olisi palveluista leikkaaminen,” toteaa Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Joonas Jormalainen. “Se heikentäisi talouskehitystä entisestään ja toimisi hintojen nousun ohella ikään kuin kaksinkertaisena raippana keski- ja pienituloisille.”

Paras lääke inflaatioon ja perustarpeiden kallistumiseen on ostovoiman tukeminen yleisillä palkankorotuksilla ja säällisellä sosiaaliturvalla. Pitkällä aikavälillä Turun kaupungin tulee valmistautua energian hinnannousuun lisäämällä energiatehokkuutta ja kiihdyttämällä irtikytkentää fossiilisista polttoaineista mm. lisäämällä sähköbusseja ja raideliikennettä, sekä kokeilemalla kokonaan maksutonta joukkoliikennettä.

Lisätietoja:

Joonas Jormalainen
puheenjohtaja, Turun Vasemmistoliitto ry.
joonjorm@gmail.com
p: 040 566 5439