Kulttuuri kunniaan kaupunkisuunnittelussa

Keskiviikko 10.8.2022 klo 19.20

Turun Vasemmistoliitto haluaa suojella puurakennukset ja uusrenessanssitalon, jotka sijaitsevat Österbladin tontilla Kauppiaskadun ja Linnankadun kulmassa. Alueen asemakaavamuutosta aletaan sorvata syksyllä 2022 ja sen on määrä valmistua joulukuussa 2023. Maanomistaja Oy J. Österblad Ab on teettänyt erilaisia vaihtoehtoja tontille; vain yhdessä vaihtoehdossa historialliset rakennukset säilytettäisiin. Vasemmistoliitto toivoo, että rakennusten suojelu huomioidaan kattavammin kaupungin viranhaltijoiden selvityksissä ja valmistelevassa lautakunnassa. Kysymys siitä mahtuuko tontille täydennysrakentamista, selviää perinpohjaisessa ja tarkassa kaavakäsittelyssä. Mahdollista täydennysrakentamista ei pidä toteuttaa historiallisen Turun kustannuksella.

Talojen alkuperä ulottuu Turun vuoden 1827 palon jälkeisiin vuosiin ja taloissa on säilyneitä rakenteita kolmelta eri vuosisadalta. Turkulaiset tuntevat korttelin suosituista kivijalkakaupoistaan ja anniskeluliikkeistään; Kamera-aitta, El Gringo, kirpputori Lähimmäinen, Bar Ö ja Dynamo.

”Turkulaisessa kaupunkisuunnittelussa tulee vaalia niitä asioita, jotka tekevät kaupungista särmikkään ja persoonallisen. Historia, paikallinen kulttuuri, legendaariset keikkapaikat; näitä vetovoimatekijöitä ja kaupunkilaisten henkireikiä ei parane haudata elementtirakentamisen alle. Turussa ei ole kovin montaa keikkapaikkaa, Dynamo ja Bar Ö jättäisivät ammottavan aukon kaupungin kulttuurielämään,” toteaa Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Mervi Uusitalo-Heikkinen.

Rakennusmateriaalien kallistuessa olisi myös taloudellisesti kannattavampaa panostaa korjausrakentamiseen. Vanhan rakennuskannan säilyttäminen on myös ilmastoteko.

”Arvioiden mukaan Kamera-aitan uusrenessanssitalo ja Dynamon hirsirunkoinen talo pystytään säästämään ilman massiivisia remontteja. Kauppiaskadun ja Linnankadun kulmassa sijaitseva puutalo vaatii enemmän työtä, mutta sekin on tehtävissä”, sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Joonas Jormalainen.

Uuden ja vanhan yhdistämisestä on Turussa tuoreeltaan hyviä kokemuksia. Keväällä Rettigin vanhassa tupakkatehtaassa toimintansa aloittanut Taiteen talo on tarjonnut kaupunkilaisille kesän mittaan hienoja kulttuurielämyksiä ja pienituloisillekin saavutettavaa maksutonta ohjelmaa. Julkinen valta voi omilla toimillaan joko rakentaa tai nakertaa historiallista rakennuskantaa ja paikallisen kulttuurikentän toimintaedellytyksiä.

Lisätietoja:

Joonas Jormalainen, Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja