Vasemmistoliiton kh-ryhmä: pyöräilyn olosuhteita kehitettävä ripeämmin ja tavoitteellisemmin

Torstai 22.12.2022 klo 13.53

Tiedote 22.12.2022

Vapaa julkaistavaksi heti

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän  puheenjohtajisto ja kaupunginhallituksen edustajat Mirka Muukkonen ja Jaakko Lindfors esittävät parannuksia ja nopeuttamista prosessiin, jolla pyörätieverkon kehittämistä viedään eteenpäin.

”Pyöräilyn erottaminen eri tasoon kävelystä ja ajoradasta on tärkeää kaikkien liikkujien turvallisuuden maksimoimiseksi. Turussa on tässä paljon kehittämisen mahdollisuuksia. Esimerkiksi viime kaudella kaupunginhallituksessa hyväksytyn Turun pyöräilyn kehittämisohjelman 2029 mukaisesti pääväyläksi ja laatukäytäväksi määritelty Itäinen Rantakatu pitäisi rakentaa näin”, linjaa Jaakko Lindfors.

Muukkonen ja Lindfors äänestivät sen puolesta, että kaupunginhallitus käyttäisi asiassa otto-oikeutta.

”Pormestaristossa käydyn keskustelun perusteella olen toiveikas, että pyöräilyn kehittämisohjelmaa viedään toteutukseen. Kaupunginhallitus on tehnyt selkeät päätökset, jota kaavoituksen palvelukokonaisuudessa tulee noudattaa. Nyt on näyttäytynyt siltä, että kunnossapito määrittelee, millaisen pyörätien voimme rakentaa” toteaa Muukkonen ja jatkaa: ”johtamista ja prosesseja tulee kehittää pyöräilyverkon osalta. Tässähän apulaispormestarilla on merkittävä rooli.”

Kaksikko edellyttää, että pyöräilyn tavoiteohjelma tuodaan talousarviosovun mukaisesti mahdollisimman pian päätöksentekoon, ja että kaavoituksen palvelukokonaisuus noudattaa sitä.

”Itäisen rantakadun tuomisessa päätöksentekoon on kestänyt, ja nyt yritetään kovassa paineessa puristaa heikompi lopputulos ulos”, toteaa Muukkonen loppuun.

Lisätietoja:

Mirka Muukkonen