Orpon hallituksen asuntopolitiikka kurittaa Turkua ja turkulaisia

Maanantai 9.10.2023 klo 11.07

Turun Vasemmistoliiton syyskokouskannanotto 7.10.2023

Orpon hallituksen asuntopolitiikka kurittaa Turkua ja turkulaisia

Turun Vasemmistoliitto vastustaa hallituksen suunnitelmia leikata yleistä asumistukea, vähentää ara-asuntotuotantoa ja lakkauttaa valtion tuki asumisoikeusasuntojen rakentamiseen. Turun kaupungin edunvalvontaa hallituksen suuntaan tulisi tehostaa leikkausten torjumiseksi. Kaikki mahdolliset keinot pitää selvittää asumistuesta riippuvaisten turkulaisten auttamiseksi; kaupungin vuokra-asuntoyhtiö TVT:n vuokrankorotuspaineita tulisi hillitä madaltamalla yhtiön tuottotavoitetta ja neuvottelemalla huokeampia sähkösopimuksia Turku Energian kanssa.

”Helsingin Vasemmistoliitto on vastikään esittänyt vuokra-asuntoyhtiö Hekan maksamien tonttivuokrien tilapäistä puolittamista”, toteaa Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Mervi Uusitalo-Heikkinen. ”Se hillitsisi lainakoroista, inflaatiosta ja energian hintashokeista johtuvia vuokrankorotuspaineita. Sama toimenpide pitäisi toteuttaa Turussakin ja harkita ylipäätään kaupungin vuokra-asuntotonttien vuokrien alentamista.”

Leikkaukset tulevat ajamaan tuhansia turkulaisia ahtaalle, hidastamaan kohtuuhintaisten asuntojen tuotantoa, lisäämään asunnottomuutta ja korottamaan vuokra-asumisen hintaa koko Varsinais-Suomen alueella. Yleistä asumistukea sai viime vuonna 37 674 turkulaista ja eläkkeensaajan asumistukea 8733, eli yhteensä lähes neljännes Turun väestöstä. Asumisoikeusasuntojen rakentamiseen tarkoitetun valtiontuen lakkauttaminen tulee iskemään raskaasti Turun kaupungin enemmistöomistaman Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy:n liiketoimintaan ja edellytyksiin rakentaa uusia asuntoja. Elämisen hinnan noustessa ja rakennusalan vajotessa konkurssiin olisi päinvastoin syytä korottaa asumistukea ja panostaa asuntotuotantoon entistä enemmän.

”Hallituksen toimintaa näyttää ohjaavan sokea ideologia, eikä vilpitön tahto korjata julkista taloutta, lisätä työllisyyttä ja kirittää talouskasvua”, sanoo Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Joonas Jormalainen. ”Vetoan turkulaisen pääministerin Petteri Orpon johtamaan hallitukseen: perukaa asumistuen leikkaukset ja jatkakaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon tukemista! Se olisi niin Turun kuin koko Suomen edun mukaista.”

Lisätietoja:

Joonas Jormalainen